ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1470

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

63

□   Words and word-combinations

1.  libel — 

юр.

  письменная  клевета

2.  libel suit — иск о  клевете
3.  slander — клевета,  злословие; 

юр.

  устная  клевета,  оскорбление

4.  hatred — ненависть
5.  contempt — презрение

6.  ridicule — осмеяние,  насмешка
7.  to  inflict  injury — причинять  вред
8.  plaintiff —  истец
9.  money  losses — денежные  убытки,  финансовые  потери

10.  impairment of reputation — нанесение  ущерба  репутации
11.  humiliation — унижение
12.  mental  anguish — душевные  страдания

13.  malicious — злобный,  предумышленный
14.  negligent — небрежный,  халатный
15.  reckless disregard for — безрассудное  пренебрежение  к  ч.-л.
16.  arbitrarily — произвольно
17.  inconsistent — непоследовательный,  противоречивый
18.  private figures — частные лица
19.  highlight — основные  моменты,  факты
20.  ramification  of libel  law —  (части)  ответвления  закона о  клевете
21.  to  commit libel — оклеветать,  совершить  поклеп
22.  there  may  be  grounds  for  a  libel  case  —  возможны  основания  для  начала 

судебного дела.

EXERCISES

1.  Give English  equivalents:

в  рамках  законности,  создать  орган и зац и й  презрение,  нанести  ущерб 
предприятию, денежные потери, унижение,  общественные деятели,  час­
тные лица,  основания для  ч.-л.

Reproduce them  in  situations  from  the text.

2.  Give  Russian  equivalents:

to  tolerate  smth,  an  excuse,  accountability,  to  accomplish  an  illegal  action, 

identify,  to  tend  to  do  smth,  impairment  of  reputation,  mental  anguish,

т*гХ\оли\\%, 

fox 

otyv

Y

v

, to com m it \\be\.

\3se them in situations of your  own.

3.  Translate  in writing:

1)  The  last paragraph  of the  sector  Examples of Legal  Problems

2)  The  first  two  paragraphs  of the  sector Libel  and  Slander

4.  Give synonyms:

accurate  facts,  costly,  real,  top  officials,  negligent,  to  check  the  truth,  mere, 

ordinarily.

5.  Give antonyms:

credible, believable, to  conceal, reckless, false,  recognizable,  legal,  negligent.


background image

64

W E L C O M E   T O   T H E   W O S - D   O F   = J B L I C   R E L A T I O N S

6.  Answer the  questions:

1)  In  what  way  must  public  relations  writing  be  conducted  to  be  effective  and 

persuasive?

2)  What can  careless work lead  to?
3)  Who  are  actions  ordinarily brought against?
4)  What should be  done  to  protect oneself?
5)  What are  the  actions for which  one  might be  liable?

6)  What is  libel?

7)

  What is slander?

8)  What points  must any  plaintiff in  a libel  suit  prove?
9)  What is  the  test with  public figures?

10)  What  must you  be  sure  of if you  quote  a  private  figure?
11)  May  there be grounds for a  libel  case  if the  subject remains  unnamed?

7.  Us^ the  following  combinations  in  the sentences  of your own:

misleading

8.  Give  the  derivatives  of the following words  and  use  them  in  the sentences

 

of your own:

to  tolerate — 
to  identify —

9.  Make  up  your sentences with  the  following expressions:

to  set  up:  a  monument,  a  company,  a  government,  a record,  a  principle.

10.  Find  in  the  dictionary  some  more  expressions with  the verb  “TO  SET”

11.  Find  in  the  text  all  the cases  of Modal  Verbs,  translate  them

 

and  explain  their  usage.

12.  Insert  the  prepositions:

1)  The  courts  are  inconsistent...  this.

2)  It  often  depends...  the  context.
3)  Among the  actions...  which you  might be  liable  are  the  following.
4)  Any false statement... a person that is printed or broadcast and tends to bring... 

this person public hatred, contempt, or ridicule or to inflict injury...  his or her 
business  or  occupation  may be  libel.

5)  The test is whether the publisher...  the statement was negligent... checking the 

truth...  it.

6)  The test is whether the publisher... the statement knew that it was false or had 

a reckless  disregard...  its  truth.

untrue
damaging
credible
believable

to  verify 
to  disseminate 
to  provide 
to  spread


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

65

13.  Explain  the following statements:

1)  The question of who is a public figure cannot be answered arbitrarily, and the 

courts  are  inconsistent on  this.

2)  These few highlights  only hint at  the  ramifications of libel  law.
3)  What you  release  is  interpreted  as the voice  of management.

14.  Topical  questions:

1)  Can  you  give  an  example  of any  ethical  problems  related  to  public  relations 

writing?

2)  Do  you  remember  any  recent libel  cases  in  this  country  or  abroad?

15.  Develop  the following  statements:

You are legally and ethically responsible for the information that you produce 
and  distribute.

16.  Comment  on  the following  statements.

Do  you  agree with  them?
Prove your  point  of view.

1)  To  be  effective  and  persuasive,  public  relations  writing  must  be  conducted 

within  a  legal  and  ethical framework.

2)  You  cannot  produce  and  distribute  publicity  material  that  are  credible  and 

believable  if you  don’t  have  a  strong ethical  and  professional  orientation.

17.  Give  a  summary of the  text.

I

  U N I T

TWO

__________________________________________________________________________________

Invasion of Privacy

In recent years, there has been a great increase in sensitivity to invasion of privacy. 

Laws have been  passed and lawsuits  have been filed in  an effort to  protect the  privacy 
of  individuals.  In  general,  laws  and  lawsuits  strive  to  prevent  anyone  from  knowing 
anything about  an  individual  that  individual  does  not want  to  be  known.

Protection of employee privacy can create problems. People are interested in peo­

ple,  and  most  people  are  willing  to  have  favorable  things  said  about  themselves.  The 

problem  is  to  include  the good  things  and  avoid  the  others.

Much information to flesh out a story can be obtainecfby~asking questions of each 

person involved, elicit facts that are interesting and favorable. After the story is written, 

show it to  the person mentioned.  If he or she objects to  anything, take it out.  Once  the 
material  has been  approved,  get the  subject  to  sign  it.

There may be times when a reporter will ask you for information about an employ­

ee.  In  general,  most  companies  have  adopted  a  policy  of  merely  confirming  that  a


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

A

person is employed and in what position. You can also tell a reporter the date on which 
the  employee first joined  the firm.

y-

  Under  no  circumstances  should  you  take  it  upon  yourself  to  tell  a  reporter  an 

employee’s home address, marital  status, or number of children,, nor should you reveal 
any  aspect of a job performance record.\If the reporter wants to  know such  things,  the 
best approach is to say that you will ask the employee to call. In this way, the employee 
knows  that  an  inquiry  has  been  made  and  can  determine  what  information  is  to  be 
divulged.  It  also  lets  you  and  the  company  off  the  hook  in  terms  of  protecting  the 
employee’s  privacy.

Another way for a company to protect itself against employees’  invasion-of-priva- 

cy suits is to have a standard biographical form that each one fills out. At the top of this 

form  should  be  a  clear-cut  statement  that  the  information  provided  may  be  used  in 

company  publicity  and employee  newsletters.

□   Words and word-combinations

1.  invasion  of privacy — вторжение  в личную жизнь

2.  to  pass  a law — принять  закон
3.  to file  a lawsuit — предъявлять  иск
4.  to flesh  out a  story — собрать  материал для  сообщения
5.  to  elicit facts — выявлять  факты
6.  to  approve  the  material — одобрить  материал
7.  to  make  an  inquiry — сделать  запрос

8.  to  divulge  information — разглашать  информацию
9.  to fill  out  a form — заполнять  бланк

10.  a clear-cut  statement — четкое  заявление
11.  newsletter — информационный  бюллетень;  информационное сообщение 

(в  форме  письма,  адресованного  конкретной  аудитории)

Releases for Advertising and  Promotion

Using  names  and  photos  of people  in  advertising,  product  publicity,  and  promo­

tions  requires  special  handling  and  extra  legal  attention.  These  situations  are  not  the 
same as the “implied consent” that is given when someone poses for a news story in the 
organization’s  employee  Magazine  or  newsletter.

The courts have consistently ruled that a person’s right of privacy is violated when 

photos or names of individuals are published without prior 

written

 consent for commer­

cial  purposes  or purposes  of trade.

This situation  reinforces the point that everyone whose picture, quote,  or name  is 

being used  in an  advertisement or  a  sales brochure  must give explicit written  consent. 

Courts have also ruled that product news releases are primarily for “purposes of trade” 
and  are  covered  under many  of the same guidelines  applied  to  advertising.

In  addition  to  a  signed  consent  form,  individuals  are  usually  offered  a  cash  pay­

ment.  If the  person  is  prominent,  the  fee  may  be  large,  perhaps  thousands  of dollars. 
Celebrities and professional models, who are often used in advertisements, usually have 
agents who  negotiate substantial fees.

Signed consent forms and releases usually cover a specified period of time that the 

person’s name or photo  image  can be  used — as little  as only  six months or  as long as 
ten  years.  In  the  case of employees,  it’s  always wise  to  have  materials  dated.


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

67

Consent forms for advertising can be complex.  For most public relations purposes, 

however, a simple release will probably suffice, and pads of standard photo release can 
be  purchased  at  camera  stores.  Your  legal  counsel  may  be  able  to  provide  forms  tai­
lored  to  your organization.

You do  not need a release when  the photo  records a public event and  a consider­

able  number  of people  are  involved.  But  if that  picture  is  later  used  for  promotional 
purposes  and  individuals  are  identifiable,  you  should  have  releases.

□   Words  and word-combinations

1.  promotion — продвижение товара на рынок, стимулирование сбыта (с  ис­

пользованием  рекламы)

2.  “implied consent” — “подразумеваемое  согласие”
3.  to  pose  for  a news  story — позировать
4.  to  rule — постановить  (в  суде)
5.  to  violate  the  right  of  privacy  —  нарушить  право  на  невмешательство  в 

частную  жизнь

6.  a  cash  payment —  плата  наличными  деньгами
7.  substantial  fees — значительные гонорары
8.  to  suffice — быть достаточным;  хватать,  удовлетворять
9.  legal  counsel —  юрисконсульт

10.  to  provide  forms — заготовить  бланки  (анкеты,  образцы)

E X E R C IS E S

1.  Give  English  equivalents:

ни  при  каких  обстоятельствах,  взять  что-то  на  себя,  предварительный, 

гонорар, быть приспособленным к ч.-л., возражать против ч.-л., подтвер­

ждать,  заполнить  бланк,  позировать для  ч.-л., охватывать  период  време­
ни,  одобрить  материал.

2.  Give  Russian  equivalents:

marital  status,  to  reveal smth,  in  terms of,  a clear-cut statement,  to  reinforce, 
explicit,  to suffice,  sensitivity,  to  elicit facts.

3.  Translate  in writing:

The  sector  Releases for Advertising  and  Promotion.

4.  Give  synonyms:

substantial,  merely,  prominent,  to  purchase,  to  create  problems,  to  obtain, 
consent,  primarily.

5.  Give  antonyms:

to reveal, identifiable, to be willing, favorable, interesting, complex, sensitivity, 
to  approve.

6.  Answer  the  questions:

1)  In  recent  years,  there  has  been  a  great  increase  in  sensitivity  to  invasion  of 

privacy,  hasn’t  there?

2)  Can  protection  of employee  privacy  create  problems?