ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1468

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

73

5)  This  is  done...  filing  certain  annual  and  quarterly  reports,  highlights...  which 

are  often  included...  news releases. 

'

11.  Explain  the  following statements:

1)  Often  a  company  is  tempted  to  report  only  the  good  news  and  bury  the  bad 

news.

2)  State  agencies  are  empowered  by  law  to  enforce  regulations  about  the 

distribution  and  content of financial  and  product  information.

12.  Comment  on  the following  statements:

Illustrate  them.

1)  In  financial  information,  accuracy  is  imperative.

2)  Companies  should  avoid  the  temptation  to  paint  a  rosy  picture  of financial 

stability if in fact there are problems that stockholders and potential investors 
need  to  know in  order  to  make  an  inform judgement.

13.  Give a  summary of the  text.

14.  Topical  questions:

1)  Do  you  know  any  cases  of  filing  lawsuits  and  collecting  damages  due  to 

misleading  information  and  misrepresented facts?

2)  Have  you  ever  come  across  any  cases  of  ambiguous  claims,  fraudulent 

testimonials,  or  any  other forms  of deception  mentioned  in  the  text?

U N I T

FOUR

Copyright Law

The  purpose  of a copyright is to  secure for the  creator of original  material  all  the 

benefits  earned  by  creating  it.  Copyrights  apply  not  only  to  written  words  but  also  to 

illustrations,  plays,  musical  works,  motion  pictures,  sound  recording,  graphics,  sculp­
tures,  pantomimes,  and  dances.  Two  aspects  of copyright  law  concern  you:  the  use  of 
copyrighted  material  and  the  protection  of the work  that you  do.

The  copyright  law  protects  original  material  published  during  and  after  the  au­

thor’s  lifetime  as well  as  unpublished material.

If the material is prepared “for hire”, the protection runs for 75 years from the first 

year  of  publication  or  the  first  year  of  creation,  whichever  is  shorter.  Anything  you 
write  on  the job  is  considered  “for  hire”,  and  your  client  or  company  is  the  owner  of 
your work,  including  the  copyright.

Material  does  not  have  to  be  printed  or  distributed  for  copyright  protection.  As 

soon as it is created in a concrete form, it is protected, particularly if it bears a copyright 
notice  but  also  even  if it does  not.


background image

74

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

U

  Distributing  or  offering  to  distribute  copies  of a  work  to  the  public  is  considered 

publication.  Such  distribution  may be free  or paid.

If you  want  the  most  unassailable  copyright  protection,  you  should  take  formal 

steps  to  acquire  it as soon  as any material  is  published.

News  releases,  features,  and  illustrations  accompanying  them  are  not  normally 

copyrighted.  Booklets, leaflets, books, and similar publications usually are  copyrighted 
unless  there is a desire  to  allow others to reproduce  them.  In  that  case,  it is customary 
to place a notice in  the publication stating that reproduction and distribution of copies 
is  permissible without  charge.

□   Words and word-combinations

1.  copyright — авторское  право

2.  to  copyright — обеспечивать  авторское  право
3.  copyright law — закон  о  защите  авторских прав
4.  copyright notice — предупреждение  о  сохранении  авторского  права
5.  copyright protection — охрана  авторских прав

6.  free —  бесплатный
7.  rental — сумма  арендной  платы;  рентный доход
8.  lease — аренда,  наем
9.  lending — ссуда,  заем

10.  without  charge — бесплатно

0

______________________________________________

Fair Use and  Infringement

As a public relations writer, you will use information and materials from  a variety 

of sources. Therefore, it is important for you to understand thoroughly the dividing line 
between  fair use  and  copyright  infringement.

Fair  use of materials,  in general,  can  be  done for  purposes  of criticism,  comment, 

news  reporting,  teaching,  scholarship,  or  research.  If  you  are  writing  something  and 
want  to  use  a  quotation  from  a  copyrighted  article  or book,  you  may  do  so  as  long  as 
you  give  proper  credit  to  the  author  and  the  source.

If you quote a lengthy passage from  an  article or a book, however,  it is best to get 

permission.  In  general,  using  a  paragraph from  a  1,000-word  article  is  acceptable,  but 
using several paragraphs might constitute  copyright infringement if permission has not 
been  obtained.  Writers  should  also  be  careful  about  using  whole  paragraphs  of copy­
righted  material  with  only  a  few  words  changed.  If  the  content  and  structure  of  the 
sentences are virtually the same, this constitutes not merely copyright infringement but 
also 

plagiarism,

  a form  of theft.

Writers  of  company  newsletters  and  magazines,  primarily  using  information  for 

news  reporting  purposes,  generally  are  within  the  boundaries  of the  fair  use  concept. 
Writers  who  prepare  materials  directly  supporting  the  sales  of  a  product  or  service 

(news  releases,  advertisements,  promotional  brochures),  however,  need  to  be  more 
concerned  about copyright infringement.

The  use  of a selected quotation  from  an  outside  source  in  a  product news  release 

or  sales  brochure,  for  example,  should  be  cleared  with  the  source.  The  reason  is  that 
you’re  directly profiting from  using someone  else’s  material  to  sell  goods and services.


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

75

In  addition, using selected  quotes may distort the author’s meaning.  For example, 

a research report may give a new computer product an overall poor performance rating 

but mention some good  things about the  product too.  To use  only  the favorable  quote 
from  the  review  in  a  news  release  or  advertisement,  the  computer  company  should 
clear the  quote  with  the  report’s  authors  to  avoid  possible  lawsuits.

Titles of books and plays cannot be copyrighted, but the principle of unfair compe­

tition  applies  nevertheless.  Lawyers  say  that  a  public  relations  staff  should  not  copy 
anything  if the  intent  is  to  capitalize  on  or  take  advantage  of its  current  renown.  The 
key to a lawsuit is whether an organization is in some way obtaining commercial advan­
tage  by  implying  that  a  service  or  product  has  the  endorsement  of or  is  closely  allied 

with  the literary property.  This is also a problem  in using names and logos that closely 

resemble  registered  trademarks of well-known  companies.

The  use  of cartoons,  illustrations,  and  photographs  from  outside  sources  (either 

previously  published or unpublished)  always requires  copyright permission.  Copyright 
infringement also extends to videotaping television documentaries or news programs if 
the  intent  is for widespread  use  of the  material  to  internal  or external  audiences.

Another  category  that  always  requires  copyright  permission  is  musical  material. 

The  holders  of musical  copyrights do  not permit use  of 

any

  part of their compositions 

without  prior  written  permission.  It  is  forbidden  to  quote  even  a  part  of a  lyric  or  to 
play only a few bars of a tune. But also keep in mind that most classical music, especial­
ly that of the seventeenth  and eighteenth centuries,  is in the public domain  and  can  be 

used without permission.

#

*

□   Words  and word-combinations

1.  infringement —  нарушение  (авторского  права)

2.  fair  use —  честное  использование
3.  to  get  permission — получить  разрешение
4.  to  obtain  permission —  получить  разрешение
5.  plagiarism  — плагиат,  заимствование
6.  theft —  кража
7.  to  clear smth — прояснить
8.  to  distort — искажать
9.  unfair  competition — нечестная  конкуренция

10.  logo — логотип
11.  trademark — торговая  марка
12.  domain  — владение

H _ ________________________________________________________________________________

Guidelines for Using  Copyrighted  Materials

Public  relations  personnel  can  avoid  costly  lawsuits  by  observing  the  following 

guidelines:

•   Ideas  cannot be  copyrighted, but expression  of those  ideas  can  be.
•   Be  careful  about  using  the  titles  of  movies,  books,  and  songs  as  themes  for 

public relations  materials  and  programs.

•   News  releases  and  publicity  photographs  are  not  ordinarily  copyrighted  be­

cause  their  purpose  is widespread distribution  and  use by  the  media.


background image

76

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

•   Major public relations materials (brochures, pamphlets, newsletters, videotapes, 

and position papers) should be copyrighted if only to prevent unauthorized use 
and  copying  of the format by  competitors.

•   Copyrighted material intended to advance the sales and  profits of an organiza­

tion  should  not be  used  unless  permission  is  obtained.

•   Copyrighted  material  should  not be  taken  out  of context,  particularly  if it  im­

plies  endorsement of the  organization’s  products  or services

•   Reprints  of an  article  should be  ordered from  the  publisher.
•   Permission  must  be  obtained  from  the  copyright  owner  to  use  segments  of 

popular  songs  (written verses  or sound  recordings)

•   Permission  is  required  to  use  segments  of television  programs  or  motion  pic­

tures.

•   Photographers  retain  rights  to  negatives,  and  permission  must be  obtained  to 

reprint photos for uses  other than  originally  agreed  on.

•   Photographs  of  celebrities  living  or  dead  cannot  be  used  for  promotion  and 

publicity purposes without permission

•   Permission  is  required  to  reprint  cartoons  and  cartoon  characters.  Cartoons, 

like  other artwork and  illustrations,  are  copyrighted.

•   Government  documents  are  not  copyrighted,  but  caution  is  necessary  if  the 

material is used in  such a way as to imply endorsement of products or services.

•   Private letters, or excepts from  them,  cannot be published or used  in  sales and 

publicity  materials without  the  permission  of the  letter writer.

□   Words  and word-combinations

1.  competitor — конкурент,  соперник

2.  to  retain  rights  to  negatives — сохранять  права  на  негативы

E X E R C IS E S

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

personnel,  a  theme,  an  except,  plagiarism,  a sculpture,  pantomime,  concrete, 
to  bear,  lengthy,  a brochure

2.  Give  English  equivalents:

"ZsirdJ

:4

кража,  в  рамках,  исказить  смысл,  напоминать  ч.-л.,  торговая  марка,  от­
рывок (выдержка), музыкальные произведения, широкое использование, 
предосторожность,  конкурент 

Reproduce  them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  Russian  equivalents:

unasssailable, virtually,  to profit from  smth,  to  obtain  commercial  advantage, 
to  extend  to  smth,  a  lyric,  a  bar  of a  tune,  to  retain  rights,  to  bear  a  notice, 
overall,  to  advance  the  sales and  profits,  to  imply,  an  unauthorized  use

Use  them  in  situations  of your own

4.  Translate  in writing

1)  The first  two  paragraphs  of the  text

2)  The  sector  Guidelines for  Using  Copyrighted  Materials


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

77

5.  Give synonyms:

free,  intent,  to  capitalize  on  smth,  to  secure,  renown,  to  permit,  personnel, 
boundaries.

6

.  Give  antonyms:

permissible, lengthy, formal, paid, outside,  to agree  on  smth,  widespread  use, 
advantage.

7. 

Answer the  questions:

1)  What is  the  purpose  of a  copyright?

2)  Do  copyrights  apply  only  to  written  words?
3)  How long does  the copyright law  protect original  material?

4)  Does  material  have  to be  printed for  copyright  protection?
5)  Is distributing or offering to distribute copies of a work to the public considered 

publication? 

'iM  J  

,

6)  Are  news releases  normally  copyrighted?
7)  For what  purposes  can fair use  of materials be  done?
8)  When  is  permission  to  quote  absolutely  necessary?
9)  What  is  plagiarism?

10}  Should  the  use  of a  selected  quotation  from  an  outside  source  in  a  product 

news release be  cleared with  the  source? 

i ‘)  ^4^2-

11)  How may  using selected  quotes  distort the  author’s  meaning?
12)  Can  titles  of books  and  plays be  copyrighted?
13)  Does the use of cartoons, illustrations, and photographs from  outside sources 

require  copyright permission?

S.  Give the derivatives  of the following words  and  use  them  in  the sentences

 

of your own:

to  permit — 
to  ally — 
to  endorse —

Make  up  as  many sentences with  the following  combinations  as  possible:

to  get  (obtain) 
to  require 

without

prior

written

permission

9.  Paraphrase  the  italicized words:

1)  It  is 

customary

  to  place  a  notice  in  the  publication  stating  that  reproduction 

and  distribution  of copies  is 

permissible without charge.

2)  ... you may do so 

as long as

 you 

give proper credit

 to the author and the source.

3)  Most  classical  music...  is 

in  the  public  domain

  and  can  be  used  without 

permission.

4)  Booklets, leaflets, books and similar publications usually are copyrighted 

unless

 

there  is  a  desire  to  allow others  to  reproduce  them.

10.  Find  in  the  text  all  the cases  of Modal  Verbs,  translate  them  and  explain  their

 

usage.

11.  Find  in  the text  all  the cases  of Infinitives,  determine  their  function  in  the

 

sentences  and  translate  them.