ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1461

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

83

2)  The  drawback  is  that  some  forms  use  temporary  help  to  get...  laws  and 

regulations  that apply...  employees.

3)  A  freelancer  is  not  expected  to  conform...  the  rules  governing  regular 

employees.

4)  Companies  also  guard  their  trademarks...  continually  using  them,  sending 

advisories...  m edia  outlets...  p ro p er  use...  these  tradem arks,  placing 
advertisements...  journalism  publications  reminding  readers...  trademarked 
names.

5)  If you  are  charging the  client...  mileage  or working...  the hour,  this should be 

specified.

13.  Explain  the  following statements:

1)  A  trademark  is  a valuable  asset zealously guarded  by  its  owners.

2)  Make yourself familiar with what might be considered trademark infringement.
3)  Prospective  clients  go  fishing  for  ideas  and  then  implement  the  best  ones 

without  retaining the firms  that suggested  them.

4)  A  thorough  discussion  of  billing  procedures  and  fees  at  the  beginning  of  a 

client relationship  will  save much  agony  and  recrimination  later.

5)  A restaurant may quote you  $25  per person for a meal but neglect to tell  you 

that  this  does  not  include  taxes  and  a gratuity for staff. 

^

6)  A freelancer  is  an  independent  contractor.

14.  Topical  questions:

1)  Do  you  know  any  trademarks  of the  companies  in  Russia?

2)  What regular benefits  are freelancers denied?  Is  it a  common  practice  to  use 

freelancers  in  our country?

15.  Give a  summary of the  text

16.  Develop  the  following statements:

1)  Trademarks  are  valuable  assets.  It  is  your  responsibility  to  protect  and  use 

them  correctly.

2)  Written contracts or letters of agreement are necessary for the employment of 

freelance writers and  other outside  consultants.


background image

84

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

  •

U N I T

SIX

Working with  Lawyers

You  now  have  an  overview  of  how  various  laws  and  governmental  regulations 

affect your work as  a publiuc relations writer and specialist.  A basic knowledge  of the 

law  should  help  you  do  your  work  in  a responsible  and  appropriate  manner,  but  you 
also  should  realize  that  a smattering of knowledge  can be  dangerous.

Laws and regulations can be complex.  You are not a trained attorney, so  it should 

be  obvious  that  you  should  consult  lawyers  who  are  qualified  to  answer  specialized 

questions  regarding libel,  copyright,  trademarks,  government  regulation,  and  invasion 
of privacy.

Your  organization’s  own  staff attorneys  or  outside  legal  counselors  are  your  first 

source  of information.

At the same time, remember that lawyers can tell you what to do or not to do; they 

should not tell you what to say or how to say it. They are experts on the law but not on 
effective communication. They don’t understand that the media want information now 
or  that  “no  comment”  is  perceived  as  a guilty  plea  in  the  court of public opinion.

"Indeed,  a  major  area  of fiction  in  any  organization  is  the  clash  between  the  legal 

and  public  relations  departments.  Lawyers  generally  prefer  to  say  little  or  nothing  in 
most  situations,  whereas  the  public  relations  staff  perceives  its  role  as  providing  a 
steady flow of information  and news  about the organization  to  multiple  publics.  It is a 
never-ending  tug-of-war.  At  the  same  time,  it  is  essential  that  the  legal  and  public 
relations staffs  cooperate  in  the best  interests  of the  organization.

Great care  must be  taken  in  releasing information  about litigation,  labour  negoti­

ations,  complex financial  transactions,  product recalls,  and  plant accidents.  Numerous 
laws  and  regulations,  to  say  nothing  of liability  considerations,  affect  what  should  or 
should  not be  said.

□   Words and word-combinations

1.  attorney —  юрист

2.  to  consult  lawyers — советоваться  с юристами
3.  staff attorney — юрист,  находящийся  в  штате  фирмы
4.  legal  counselor — юрисконсульт
5.  a guilty  plea — признание  виновности

6.  never-ending tug-of-war — бесконечное  «перетягивание  каната»
7.  product  recall — рекламация  на продукцию
8.  litigaion — тяжба,  спор


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

85

ш

__________________________________________________________________________________

It is often important to draft a proposed statement or release and submit it to legal 

counsel  for  approval.  The  release  should  give  as  much  information  as  possible  and  be 
phrased clearly and concisely. The object in such a release is to convince the public that 
the  organization  is  not  hiding  behind  legal  technicalities  but,  at  the  same  time,  must 
protect itself from  possible  lawsuits  and  litigation.

Your relations with legal counsel will be more pleasant and more productive if you 

keep abreast of new developments. To do this, you should maintain a file of newspaper 
and  magazine  articles  that  report  on  legal  develop-ments  and  decisions  relating  to 
public  relations.  This  might  include  new  regulatory  guidelines,  consent  decrees,  libel 
awards, trademark infringement suit, product recalls,  and court decisions on employee 
privacy.  ......'У--  V

To  ensure  the  best  cooperation  and  mutual  respect  between  the  legal  and  public 

relations functions,  here  are some  guidelines:

•   Each  department  should have  a written  definition  of its  responsibilities.
•   The  heads  of  both  departments  should  be  equal  in  rank  and  report  to  the 

organization’s  chief executive  officer  or executive  vice-president.

•   Both  departments  should be  represented  on  key  committees.
•   The  legal  counsel  should  keep  the  public  relations  staff  up  to  date  on  legal 

problems  involving the organization.

•   The public relations staff should keep the legal staff up to date on public issues 

and  media  concerns  that will  require  an  organizational  response.

•   The  two  sides should  regard  each  other as  allies,  not opponents.

□   Words and word-combinations

1.  to  draft a  statement — составить заявление

2.  to submit to smb for approval — подать (заявление) к.-л. для утверждения
3.  legal  technicality — юридическая  сторона
4.  to  keep  abreast — не отставать  от,  идти  в  ногу
5.  to  be  represented  on  key  committees  —  иметь  представителей  в  важных 

комитетах

6.  to  keep  smb  up  to  date  on  — держать  к.-л.  в  курсе  событий

С

Ethics and  Professionalism

Equally  important  are  the  ethical  and  professional  values  that  you  bring  to  your 

work.

Ethical considerations, like the law, are often ambiguous and subject to interpreta­

tion.  Most  situations  are  neither  black  nor  white  but  rather  various  shades  of  gray. 
Although  the  public relations writer  is  an  advocate  and  must  convey  information  in  a 
persuasive  way,  this  does  not  excuse  the  presentation  of false  or  misleading  informa­
tion.  In sum, you have to ask not only whether something is legal but also whether it is 
the  right  thing  to  do.


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

It is  argued  that public relations practitioners  have five  moral  obligations.
•  

To  ourselves

 — to  preserve  our own  integrity

•  

To our client

 — to honor our contracts and to use our professional expertise on 

our  clients’  behalf

•  

To  our organization  or employer

 — to  adhere  to  organizational  goals  and  poli­

cies

•  

To our profession and our professional colleagues

 — to uphold the standards of 

the  profession  and,  by  extension,  the  reputation  of our fellow practitioners

•  

To society

 —  to  consider  social  needs  and  claims

Unfortunately,  personal  conflict  is  often  involved  in  trying  to  serve  the  needs  of 

these groups.  An  employer or  a client,  for example,  may think  it  in  the  organization’s 
interest  to  hide  information  that  may  be  detrimental  to  its  reputation  or  sales.  As  a 
public relations writer and practitioner, do you go along with the organization’s wishes, 
or do you adhere to your own personal values and the standards of the public relations 
profession?

□   Words and word-combinations

1.  ethics — этика

2.  ethical  values — этические  ценности
3.  ethical  considerations — этические  соображения
4.  ambiguous — двусмысленный,  сомнительный
5.  to  be  subject to —  подвергаться

6.  to  convey  information — передавать  информацию
7.  public  relations  practitioner  —  практикующий  профессионал  в  области 

паблик  рилейшнз

8.  on  smb’s behalf — от  имени  к.-л.
9.  to  adhere  to — придерживаться  ч.-л.

10.  fellow — сотрудник
11.  to consider social needs and claims — учитывать социальные нужды и тре­

бования

12.  detrimental — вредный,  приносящий  убыток

The answer depends in large part on how you view your role. Some writers consid­

er themselves technicians whose  responsibility  is  to  prepare  materials as the  organiza­
tion  or  client  wants  them,  even  if the  result  is  dishonest  or  misleading.  They  are  the 
literary  equivalent  of “hired guns”,  available for any  and  every  cause.  Professionalism 

to them means writing good, persuasive copy even if they don’t believe in what they are 

writing.

Other  writers  feel  that  they  serve  as  lawyers  in  the  court  of public  opinion.  All 

parties,  they  believe,  are  entitled  to  tell  their  side  of the  story  and  be  represented  by 
public  relations  counsel.  In  this  mode,  the  writer’s  obligation  is  to  present  the  best 
possible defense of the client. Thus a public relations firm should have no qualms about 
representing  a  foreign  government  accused  of  human  right  violations,  a  racist  hate 
group,  or  a  cigarette  company.


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

87

Making an  ethical decision on the kind of organization or cause that you want to 

have as an employer or a client, however, is only one part of the equation.  Moral and 
ethical decisions also have to be made almost daily about the content and structure of 

various  messages.  Do  you  say  that  an  executive  has  resigned  “for  personal  reasons” 
even  though you  know that the person was fired for incompetence?  Do you  exagger­
ate  the  number of people  attending an  event?  Do you  say  that a product is safe  even 

though tests have revealed a potentially dangerous design flaw? Do you write about a 
company’s restructuring to be  more profitable without mentioning the  layoff of 1,500 
employees?

There  are  no  easy answers  to  such  questions.  The  simple.axiom  “Always  tell  the 

truth”  understates  the  complexity of the decision  process.

□   Words and word-combinations

1.  to  be  entitled  to — иметь  право  на

2.  to  be  accused  of human  rights violation — быть  обвиненным  в  нарушении 

прав  человека

3.  equation — уравнение 

(матем.)

4.  moral  and  ethical  decision — моральные  и  этические  решения
5.  incompetence — некомпетентность
6.  potentially dangerous design flaw — ошибка в расчете  (проекте), чреватая 

опасностью

7.  layoff — увольнение
8.  to  understate  the  complexity o f — преуменьшать  сложность  ч.-л.

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

a  collegue,  an  axiom,  ambiguous,  to  adhere,  expertise,  qualms,  basic, 
technicalities,

2.  Give English  equivalents:

оказывать  влияние  на  ч.-л.,  должным  образом,  воспринимать  ч.-л.,  не­
прерывный  поток  информации,  союзник,  моральные  обязательства, 
обвинять к.-л.  в  ч.-л.,  нарушение  прав  человека,  некомпетентность,  пре­
увеличивать,  увольнять,  по личным  причинам,  мероприятие 

Reproduce  them  in  situations  from  the  text

3.  Give  Russian  equivalents:

financial  transactions,  product recalls,  plant accidents,  to  keep  up  to  date,  to 
be  equal  in  rank,  to  adhere  to  smth,  to be detrimental,  to be  entitled  to  smb, 
a flaw

Use them  in  situations  of your own

4.  Translate in writing:

the  sector Ethics and  Professionalism