ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1560

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

78

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

12.  Insert  prepositions:

1)  Writers...  company newsletters and  magazines,  primarily  using  information... 

news reporting purposes, generally are... the boundaries... the fair use concept.

2)  The use... a selected quotation... an outside source... a product news release or 

sales brochure  should be  cleared...  the  source.

3)  Copyright  infringement  also  extends...  videotaping  television  documentaries 

or news programs if the intent is... widespread use... the material...  internal  or 
external  audiences.

4)  The purpose...  a copyright is to secure... the creator... original material all the 

benefits  earned...  creating  it.

5)  Fair  use...  material,  ...  general,  can  be  done...  purpose...  criticism,  comment, 

and  news reporting.

13.  Explain  the  following statements:

1)  Lawyers say that a public relations staff should not copy anything if the intent 

is  to  capitalize  on  or  take  advantage  of its  current  renown.

2)  The  key  to  a  lawsuit  is  whether  an  organization  is  in  some  way  obtaining 

commercial  advantage  by  implying  that  a  service  or  product  has  the 
endorsement of or  is  closely  allied  with  the  literary  property.

3)  If the  material  is  prepared  “  for  hire”,  the  protection  runs  for  75  years  from 

the first year  of publication  or the first year of creation,  whichever  is shorter.

14.  Give  a  summary of the text

^J^^Topical  questions:

1)  How  do  you  understand  the  statement:  “Ideas  cannot  be  copyrighted,  but 

expression  of these  ideas  can  be”?

2)  Do  you  know  any  cases  of copyright  infringement?  Speak on  them.

U N I T

FIVE

Trademark Law

An  organization’s  name,  products, slogans,  and  manufacturing  processes  are  usu­

ally trademarked. That means that these things are officially registered and their use  is 
restricted  to  the  owner  or  manufacturer.  A  trademark  is  legally  protected  and  should 
be  capitalized  whenever  it is  used.

A trademark is a valuable asset zealously guarded by its owners.  Sony,  Coca-Cola, 

IBM,  Porsche,  McDonald’s,  and  Reebok are  all  registered  trademarks.  So  is  the  Mer­
cedes-Benz star symbol.

Organizations  and  corporations  protect  their  trademarks  in  various  ways,  ©ne


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

79

method is to establish standard policies on how the organization should use and display 
its  trademarked  names.  You  must  know  the  registered  trademarks  of your  company 
and  how  they  may be  used.

Companies also guard their trademarks by continually using them, sending adviso­

ries  to  media outlets  about  proper  use  of these  trademarks,  placing  advertisements  in 

journalism publications reminding readers of trademarked names, and monitoring pub­

lications  to  ensure  that other  organizations  are  not  infringing  on  a  trademark.  If they 
are,  legal  action  is  threatened  or  taken.

In sum, make yourself familiar with what might be considered trademark infringe­

ment.  Even if you  are innocent, the money and  time spent fighting a lawsuit are rarely 
worthwhile.

Here  are  some  guidelines  the  courts  use  to  determine  if  a  trademark  has  been 

infringed:

•   Has  the  defendant  used  a  name  as  a  way  of capitalizing  on  the  reputation  of 

another  organization’s  trademark?

•   Is  there an  intent to  create  confusion  in  the  public mind?  Is  there  an  intent  to 

imply a connection between the defendant’s product and the item identified by 
the  trademark?

•   How  similar  are  the  two  organizations?  Are  they  providing  the  same  kinds  of 

services  or  products?

•   Has the original organization actively protected the trademark by publicizing it 

and  using  it?

•   Is  the trademark unique?  A trademark that merely describes a common  prod­

uct  might  be  in  trouble.  Microsoft,  for  example,  lost  a  bid  to  trademark  the 

word  “windows” for  its exclusive  use.

□   Words and word-combinations

1.  to  trademark — иметь торговую  марку

2.  to  capitalize —  печатать  или  писать  прописными  буквами
3.  to  capitalize  on — наживаться,  извлекать  выгоду
4.  advisory — консультант;  инструкция,  совет
5.  to  monitor  publications — контролировать  публикации
6.  to  infringe  on  a trademark — нарушать закон  о торговой  марке
7.  to fight a  lawsuit — защищать  иск  в  суде;  отстаивать дело
8.  defendant — ответчик
9.  to  lose  a  bid  —  потерпеть  неудачу,  пытаясь...  lost  a  bid  to  trademark  the 

word  “windows” — не  удалось  получить  слово  “windows”  в  качестве тор­
говой  марки

□ __________________________________

*

Contract Considerations

A contract is a legal agreement that contains three elements: offer and acceptance, 

time,  and consideration — in  the simplest  terms,  this  means  that  it states what will  be 
done,  when  it  will  be  done,  and  how  much  will  be  paid.  If  any  of  these  elements  is 
missing, no  contract exists.  Contracts can be verbal, but it is much safer to  put them  in 

writing. You may need to make contracts with clients, freelancers, and various facilities.


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

Client Contracts

If you are working for or with a public relations firm, it is important that a contract 

or  letter of agreement be  signed.  This  is a good  idea  at  two  levels  of the  process.

The  first  level  is  the  request by  the  client  for  a  proposal  of ideas  from  the  public 

relations firm.  Public relations firms often  complain  that prospective  clients  go fishing 

for  ideas  and  then  implement  the  best ones without retaining  the firms  that suggested 

them.  To  preclude  this,  a  firm  should  draw  up  a  letter  of  agreement  in  which  the 
prospective  client  promises  not  to  use  any  of  the  ideas  presented  without  payment. 
Recognize,  however,  that ideas must be truly  novel or original  to warrant such  protec­
tion.

The  second  level  is when  the  public relations firm  actually begins working for  the 

client.  A contract or letter of agreement should spell out exactly what is to be done,  in 
what  time  period,  and for what amount of money.

If you  are  charging  the  client  for  mileage  or  working  by  the  hour,  this  should  be 

specified.  If you are charging by the job, say, for writing a news release,  make sure that 
you specify  a fee that will cover your time and energy for several  rewrites.  A thorough 
discussion  of billing  procedures  and  fees  at  the  beginning  of a  client  relationship  will 
save  much  agony  and  recrimination  later.

□   Words  and word-combinations

1.  freelancer — лицо,  работающее  без  договора;  внештатный  сотрудник

2.  facilities — оборудование;  приспособление;  средства  обслуживания
3.  to fish  for — выуживать  (секреты)
4.  to  retain  the firms — 

зд.

  упомянуть  названные  фирмы

5.  to  preclude — предотвратить;  помешать

6.  to  charge  smb for  mileage —  брать деньги  на  проезд
7.  to  work by  the  hour — работать  повременно
8.  to  charge  by  the job — просить  (оплату)  за  сделанную  работу
9.  recrimination —  взаимное  или  встречное  обвинение

Freelancer Contracts

More  and  more  companies  are  relying  on  temporary  help  to  balance  their work­

load.  If 20  hours’  work a week is  needed  on  an  account,  it is  more  costeffective  to  use 
a freelancer for 20 hours a week than to hire a full-time employee who is busy only half 

the  time.  The  drawback is  that some  firms  use  temporary  help  to  get  around  laws  and 
regulations  that apply  to employees.  The firm  may save money,  but the  “temporaries” 
are  denied  regular  employee  benefits.

Generally,  a freelancer  is  not  expected  to  conform  to  the  rules  governing  regular 

employees.  A freelancer  is  an  independent  contractor.  Among  the  matters  covered  in 
the  freelancer’s  contract  should  be  ownership  of  work  produced  by  the  freelancer, 
maintenance  of confidentiality,  terms  of payment.  The job  should  be  paid  per  unit  or 

item  produced,  not  per  hour worked.  Also,  it  is  customary  to  bar  the  freelancer from 

being employed  directly by  the  client but  not by  a  competing  agency.


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

81

Facilities Contracts

Meetings,  conventions,  meals,  and  outdoor  activities  are  typical  occasions  where 

you will  need to negotiate a contract with a restaurant, caterer,  or hotel.  For your own 

financial safety, any contract should be written so that you thoroughly understand basic 

costs  as well  as  add-on  costs.

For example, a restaurant may quote you  $25  per person for a meal but neglect to 

tell you that this does not include taxes and a gratuity for staff.  On top of this, you may 
even find yourself paying a basic rental charge for the banquet room if this isn’t clarified 
in  your  negotiations.

In  sum,  know  exactly  what  you  want  and  how  much  the  restaurant  or  hotel  will 

charge.  Ask a  lot of questions,  and get  all  price  quotations  in  writing.

□   Words and word-combinations

1.  to  balance  one’s workload —  сбалансировать рабочую  нагрузку

2.  to  get  around  laws  and  regulations — обойти  законы  и  правила
3.  temporaries — временные  работники
4.  regular  employee  benefits —  пособия,  положенные  постоянным  работни­

кам

5.  to  conform  to — соответствовать;  подчиняться
6.  ownership — право  собственности
7.  add-on  costs — дополнительные  расходы

8.  gratuity — денежный  подарок;  чаевые;  наградные

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

zealously,  Porsche,  Mercedes-Benz,  unique,  to  warrant,  mileage,  procedure, 
banquet,  gratuity,  freelancer.

2.  Give  English  equivalents:

размещать  рекламу,  грозить,  уникальный,  полагаться  на  ч.-л.,  времен­
ный,  недостаток,  лишать  к.-л.  ч.-л.,  постоянный  штат,  условия  оплаты, 
чаевые,  устное  соглашение,  обойти  закон.

Reproduce  them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  Russian  equivalents:

media outlets, to take legal actions, to be worthwhile, to monitor publications, 
to  preclude  smth,  to  spell  out,  on  top  of  this,  to  be  missing,  to  conform  to 
smth, basic costs,  add-on  costs,  a  caterer*  price  quotation.

Use  them  in  situations  of your own.

4.  Translate  in writing:

1)  the first paragraph  of the  text

2)  the  sectors  “Freelancer”  and  “Facilities  Contracts”

6-1Э62


background image

82

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

5.  Give synonyms:

an  intent,  to  capitalize  on  smth,  to  draw  up,  customary,  to  bar,  a  gratuity, 
novel  (adj)

6.  Give  antonyms:

innocent,  rarely,  a  drawback,  verbal,  to  hire,  safe,  temporary,  to  conform  to 
smth

7.

  Answer  the  following questions:

1)  What is  usually  trademarked?

2)  Is  a trademark legally protected?
3)  How do  organizations  and  corporations protect their  trademarks?
4)  What  are  the  main guidelines  the  courts  use  to  determine  if a trademark has 

been  infringed?

5)  How many elements does  a  contract contain?
6)  Who  may  contracts be  made with?
7)  What do  public relations firms  often  complain  of?
8)  What should  a  contract or agreement spell  out exactly?
9)  Do  companies  often  rely  on  temporary  help  to  balance  their workload?

10)  Is a freelancer expected to conform to the rules governing regular employees?
11)  What do facilities  contracts  imply?
12)  What should be  clarified  and  specified  in  such  contracts?

8.  Translate  the following expressions  and  use them  in  the sentences of your own.

regular  employees — 
regular benefits — 
regular  army — 
regular  hours — 
regular features — 
regular  customers —

9.  Find  in  the  text  phrasal  verbs,  translate them  and  use  in  the  sentences  of your

 

own.

10.  Give the  derivatives  of the  following words. Translate  them  and  use  in  the

 

sentences  of your own:

to  sign — 
to  require —

11.  Explain  the  grammatical  structure of the sentences.

Use  the  same structure  in  the sentences  of your own.

1)  It  is  important that 

a  contract

 or letter of agreement 

be signed.

2)  A  freelancer 

is  not  expected  to  conform

  to  the  rules  governing  regular 

employees.

3)  It is customary to bar the freelancer from 

being employed

 directly by the client.

12.  Insert  prepositions:

1)  More  and  more  companies  are  relying...  temporary  help  to  balance  their 

workload.