ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1458

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

: : О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В _________________________________ 3 3

Sogrce Credibility

message  is more  believable  to  an  audience  if the  source  has  credibility.  That  is 

why  writers  try  to  attribute  information  and  quotes  to  perceived  experts;  it  makes  the 
material  more persuasive.

Indeed, expertise is a key element in credibility. The other two elements are sincer­

ity  and  charisma.  Ideally,  a source  will  have  all  three  attributes.

Depending  on  the  message  and  the  audience,  various  spokespersons  can  be  used 

and quoted for source credibility.  For example,  if you are writing a news release about 
a  new  product  for  a  trade  magazine,  perhaps  the  best  source  to  quote  would  be  the 
director of research and development for the company. This person is a credible source 
primarily because of personal knowledge and expertise. If the news release is about the 

fourth-quarter earnings of the company , the most credible person to quote in the news 

release would be either the chief executive officer or the vice president for finance, both 
experts  by  virtue  of their position.

^  Source  credibility  also  can  be  hired.

Additional  credibility  is gained  if the  spokesperson  comes  across  as  being  sincere 

about  the  message.

Sincerity is an important component in celebrity endorsement^jSincerity and cha­

risma  are  the  key  elements  of using  celebrities  to  provide  source  credibility.

Celebrities  are  used  primarily  to  call  attention  to  a  product,  service  or  idea. The 

sponsor’s  intent is  to  associate  the  person’s popularity with  the  product.  This  is  called 

transfer.

The  use  of  various  sources  for  credibility  depends  in  large  part  on  the  type  of 

audience  being  reached.  That  is  whwiudience  analysis  is  the  first  step  in  formulating
effective  public  relations  messages.

□   Words and word-combinations

1.  source  credibility — достоверность  источника  (информации)

2.  to  attribute  information  to  — приписать  информацию  к.-л.
3.  sincerity —  искренность
4.  charisma — харизма,  обаяние
5.  to  quote — цитировать
6.  to  gain  credibility — получить  доверие  (добиться)
7.  to  endorse  smth — подтверждать,  поддерживать
8.  transfer — перевод, трансферт

Appeal to  Self-interest

A public relations writer must at all times be aware of what the audience wants to 

know.

Writing publicity for a new food product can serve as an example.  A news release 

to  the  trade  press  serving  the  food  industry  (grocery  stores,  suppliers,  wholesalers, 
distributors)  might  focus  on  how  the  product  was  developed,  distributed,  and  made


background image

34

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

available  to  the  public,  the  manufacturer’s pricing policies,  or  the  results of marketing 
studies  that show that  consumers  want the  product.  This  audience  is  interested  in  the 
technical  aspects of distribution,  pricing,  and  market  niche.

You  would  prepare  quite  a  different  news  release  or  feature  article  for  the  food 

section  of a  daily  newspaper.  The  consumer  wants  information  about  the  food  prod­
uct’s nutritional value,  convenience,  and cost and wants to know why  the  item  is supe­

rior to similar products. The reader is also looking for menu ideas and recipes using the 
product.

Clarity of the Message

/  The  objective  in  all  communication  should be  not  to  create  understanding  but  to 

prevent misunderstanding.

There  are several  things you  can  do to  avoid  this problem.  First,  you  should work 

on  your writing style.  Second,  you should  use a  thesaurus regularly.  Many words have 
numerous synonyms, but each of these has a slightly different effect on the receiver. For 
example, “youthful” is a favorable word, but “juvenile” has negative connotations. Third, 
you  should  test your writing before  you  inflict  it on  the  public.  If at  all  possible,  try  it 

out on  members  of the  target audience.

Timing  and  Context 

.  ~  ,

»  

C.  V v   . 

.  л .   -V  

h j

Your message must arrive at a time when  it can conveniently be considered. If it is 

too early, your audience may not be ready to think about it. April is not the time to talk 
about winter sports or sports  equipment,  but  October  might be just  right.  Information 
about  income  taxes  is  especially  interesting just  before  the  tax  deadline,  but  it’s  “old 

hat”  a  few  days  later.  News  about  a  cure  for  male  baldness  gets  full  attention  from 
middle-aged  bald-headed  men  at  almost any  time.

□   Words and word-combinations

1.  to  appeal  to —  обращаться  к  к.-л.,  апеллировать

2.  suppliers — поставщики
3.  wholesalers — оптовики
4.  distributors — распределители,  дистрибьютеры
5.  available — доступный,  находящийся  в  наличии

6.  consumers —  потребители
7.  pricing — определение  цен
8.  market  niche —  место на  рынке;  сфера торговли
9.  nutritional  value — питательная  ценность

10.  convenience — удобство
11.  clarity  of the  message — ясность  информации  '
12.  misunderstanding — неправильное  понимание;  недопонимание
13.  thesaurus — словарь, тезаурус,  энциклопедия;  сокровищница

14r  timing — выбор  наиболее  подходящего  времени
15.  income  taxes — подоходный  налог
16.  deadline — предел,  крайний  срок


background image

" Э С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

35

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

charisma,  scenic,  expertise,  niche,  recipe,  menu,  thesaurus

2.  Give English  equivalents:

поставщики,  оптовики,  налогоплательщики,  крайний  срок,  ежегодно, 
перспектива, в большой степени, потребитель,  сдерживать рост налогов, 
в  первую  очередь

Reproduce  them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  Russian  equivalents:

to be compatible with smth, scenic, by virtue of smth, celebrity,  to inflict smth 
on  smb,  a  cure  for smth,  to  generate  revenues,  tax  savings,  to  associate  smth 

with  smth,  nutritional  value.

Use  them  in  situations  of your own.

4.  Translate  in writing:

1)  The first paragraph  of the  text

2)  The  sector “Appeal  to  Self-interest”
3)  “News  about  a  cure  for  male  baldness  gets  full  attention  from  middle-aged 

bald-headed  men  at  almost  any  time” 

/ \ s \

5.  Give  synonyms:

to  call  attention,  in  large  part,  the  type  of audience,  at  all  times,  to  focus  on, 
to be  aware,  numerous synonyms,  slightly  different.

1

)

 

w i i a i   m i u u i u   u c  

K.ept  in  mind when  working on  message  content?

2)  What should  a  message be  compatible  with?
3)  What  is  channeling?
4)  Why  is  it so  important  to segment  audiences  as  much  as  possible?
5)  Why  do  writers  try  to  attribute  information  to  perceived  experts?
6)  What  does  the  choice  of a  spokesperson  depend  on?
7)  Can  source  credibility be  hired?
8)  What  are  the  key  elements  of using  celebrities  to  provide  source  credibility?
9)  What  is  transfer?

10)  What  is  the  first step  in formulating effective  public relations  messages?

11)  Is  appeal  to self-interest  important for  a public relations  writer? 

a

12)  What should  be  the  objective  in  all  communication?
13)  When  must the  message  arrive?
14)  What will  happen  if the  the  message  arrives  too  early?

compatible,  meaningful,  sincerity,  to  gain,  popularity,  superior,  credible, 

favourable.


background image

36

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

8

.  Paraphrase  the  italicized words:

1)  ...  it’s  “

old hat

” a few days  later.

2)  It is 

the technique

 of recognising a general  audience’s beliefs and suggesting a 

specific course of action 

related to

  audience  members’  self-interests.

3) 

Overflowing

 landfills  and  mountains  of trash 

are despoiling scenic

  areas.

4)  Writers  try 

to attribute information

  and 

quotes

  to 

perceived

 experts.

9.  Find  in  the  text  sentences with  the  Gerund  and  translate  them.

Analyse  the function  of the  Gerund  in  each sentence.

10.  Insert  prepositions:

1)  The  consumer wants to  know why  the  item  is superior......... similar products.

2)  The  reader  is  also  looking......... menu  ideas  and  recipes  using the  product.

3)  Depending......... the message and the audience, various spokespersons can be

used and  quoted......... source  credibility.

4)  You  should  work......... your writing  style.

5)  As you work......... message content, you should keep.......  mind the concepts

...^......audience  analysis,  appeal.... . 

self-interest,  clarity......... the  message,

suggestions..........action.

6)  The use......... various sources......... credibility depends.......... large part........ the

type......... audience  being  reached.

11.  Explain  the  following statements:

1)  A message  must be  compatible with  group  values  and beliefs.

2)  ...the  more  you  can  segment various audiences,  the  more  you  can  tailor your 

message  to  specific group  attitudes.

3)  Sincerity  is an  important component  in  celebrity endorsements.
4)  “Youthful”  is  a favourable word,  but “juvenile”  has  negative  connotations.

12.  Give a  summary of the  text

13.  Comment  on  the following  statements.

1)  Expertise is a key element in credibility. The other two elements are sincerity 

and  charisma.

2)  The objective in all communication should be not to create understanding but 

to  prevent misunderstanding.

Do you  agree with  them?
Illustrate  the  statements.

14.  Give examples  to  illustrate  the  main  five points  of the  text:

Audience Analysis 

Clarity  of the  Message

Source  Credibility 

Timing  and  Context

Appeal  to  Self-interest


background image

~ О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

37

U N I T

FOUR

Symbols,  Slogans,  and Acronyms

The  Red  Cross  is  the  best-known  humanitarian  organization  in  the  world.  The 

name  is  totally  unenlightening,  but  the  symbol  is  recognized  and  associated  with  the 
care  and  help  given  by  the  organization.  Flags  are  symbols.  The  Christian  cross,  the 

Jewish  Star of David,  and  the  Muslim  crescent are familiar symbols  around  the globe. 

You  aren’t  likely  to  produce  a world-famous symbol,  but  if at  all  possible,  you  should 
try to find something graphic that helps individualize and identify a given organization. 
Trademarks  and  logos  are  examples,  but even  unregistered  visual  symbols  can  help.

Slogan  can  be highly  persuasive.  They state  something important  in  a few  memo­

rable and easily pronounceable words. If you can  coin a slogan that expresses the basic 

idea  of what you  are  trying to  promote,  it will  help  you  attain  that objective.

.  Acronyms  range  from  the  good  and  effective  to  the  ridiculous.  Coined  from  the 

initial  letters of the name of some organization or cause, an acronym can in some cases 

be  highly  useful.  A good  acronym  is NOW, for  the  National  Organization  for Women. 

It  is  pronounceable  and  memorable,  and  it  makes  a  succinct  political  point.  These 

women  are  striving  for  equality,  and  they  want  it  “NOW”.  Another  good  reason  for 
acronyms is the shortening of a lengthy name. AIDS is much easier to comprehend and 
write  about  than  “acquired  immune  deficiency  syndrome”.

□   Words and word-combinations

1.  organization —  организация

environmental organization — организация, занимающаяся охраной окру­
жающей  среды
humanitarian  organization —  организация  гуманитарная 
relief organization  — организация  по  оказанию  помощи

2.  to  be  associated with  — ассоциироваться  с ч.-л.
3.  to  individualize — индивидуализировать
4.  to  identify — идентифицировать
5.  to  promote — содействовать,  поддерживать,  рекламировать
6.  to  attain  the  objective  — достичь  цели
7.  to  coin  a  slogan —  создать лозунг,  девиз,  рекламную  формулу