Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 30977

Скачиваний: 166

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

Урок 2 <► 57 

3)

 

Прочтите  и  переведите  абзацы  3,  4,  5.  При  чтении  соблюдайте 

правила паузации и интонации. 

4)

 

Прочтите и переведите, пользуясь словарем, абзацы 6, 7. 

The Developments of the Twentieth Century 

1. During the first seventy years of the twentieth century many dis-

coveries were made in the treatment and prevention of disease. In 1901 

Kari Landsteiner discovered the blood groups. 

2.

 

Some diseases are not caused by germs or infections but by the 

lack (недостаток, нехватка) of certain substances in our food. The 

discovery of vitamins in 1912 was very important to provide (обеспечить) 

people with a properly balanced diet. 

3.

 

In 192/2 | Sir Frederick Banting /found | that insulin | is very 

ef/fective | against diabetes \,mellitus. 

4.

 

Penicillin was discovered in 19/28 | by Dr. Alexander Fleming | who 

became the /founder | of the modern science | of anitibio\sis. Penicillin 

was used in /hospitals | to reduce infections in /wounds | during the 

Second World \War. Streptomycin | and a series of anti- infection /drugs 

were discovered | after pe\nicillin. All these /drugs | are known as antibi \ 

otics. 

5.

 

A /drug known as sulphani/lamide | was discovered in 1935. It 

became the first | of the «miracle» /drugs (чудодейственныелекарства) 

which gave immediate and amazing (блестящий) re / suits | in the treat-

ment of many infectious di/seases including pneu\monia. 

6.

 

During the two world wars, great advances were made in the field of 

plastic surgery, in which skin, bone, or muscle was taken from one part of 

the body and then was transplanted to a badly injured area in another 

part. 

7.

 

Great progress was made in the prevention and treatment of car-

diovascular diseases, cancer, bacterial and viral infections; Renovation 

methods of diagnosing such as CT (computer tomography), MRT (mag-

netic resonance tomography), ultrasonography have been developed. 

КОНТРОЛЬНО-ОБОБЩАЮЩИЕ УПРАЖНЕНИЯ 

Упражнение  16.  1)  В  каком  столбике  во  всех  словах  есть 

нечитающиеся  буквы?  2)  В  каком  столбике  везде  содержится  звук 

[э:]? 3) В каком столбике везде содержится звук [а:]? 

a) past 

b) саг 

с) walk 

d) thought 


background image

58ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

chalk 

after for 

why 

glass 

can't always 

fine 

small 

fathersmall 

who 

(Ответы: 1) d; 2) c; 3) b. Если вы ошиблись, повторите правила 

чтения на с. 24, 32) 

Упражнение  17.  Укажите,  в  каких  предложениях  выделенное  слово 

является сказуемым. 

1. The study of anatomy is very important. 2. The bones form the 

skeleton of the body. 3. Bones of the skeleton have many forms. 4. 

Physiologists study the functions of the body. 5. The Latin word «cranium» 

means the skull. 6. An experiment is a means of investigation. 

(Ответы: 2, 4, 5. Если вы ошиблись, см. с. 35)

LEARNING TO UNDERSTAND A MEDICAL TEXT 

I. Anatomy 

LESSON ONE 

THE SKELETON 

1.

 

Оборотthere is, there are (§ 16) 

2.

 

Основные формы глагола tobe(§ 15) 

3.

 

ВременагруппыIndefinite (Active Voice) (§ 10) 

Часть I 

Слова к частиI

skeleton ['skelitn] n скелет 

bone [boun] n кость 

backbone ['baekboun] n 

позвоночник 

breastbone ['brestboun] n грудина 

collar-bone ['kotaboun] n ключица 

bony ['bouni] акостный 

vertebral column ['vaitibrsl 'кэ1эт] 

позвоночник 

spinal column ['spaingl 'kotam] 

позвоночник, 

спиннойхребетtrunk [trAgk] n 

туловищеlimb [lim] 

nконечностьskull [skAl] n 

черепbrain [brein] n мозгbody 

['badi] n телоinclude [in'klu:d] v 

включатьexclude [iks'klu:d] v 

исключатьjaw [d3o:] nчелюстьrib 

[rib] n реброjoin [d3D:in] v 

присоединятьjoint [d3o:int] n 

сустав 

bend [bend] v сгибать(ся), 

гнуть(ся), 

 


background image

Lesson 1Ф 59 

изгибаться) chest [tjest] n 

груднаяклеткаplace [pleis] v 

помещать;be placed v 

бытьпомещеннымheart [ha:t] n 

сердцеlung[1лд] n легкоеarm 

[a:m] nрукаshoulder [Jouldd] n 

плечоshoulder-blade 

nлопаткаelbow [elbou] n 

локотьwrist [rist] n запястьеfirm 

[fa:m] ad]крепкийfirmly ['fa:mli] 

advкрепкоbind [baind] v 

связыватьpalm [pa:m] 

nладоньthumb[Одш]nбольшойпа

лецрукиframework ['freimwa:k] n 

остов, каркас


background image

 

60❖ Learning to Understand a Medical Text  | 

Упражнения 

Упражнение  1.  Укажите  время  глагола-сказуемого  в  следующих 

предложениях. 

1. There will be a new student in our group. 2. There are eight faculties 

in the Moscow Medical Sechenov Academy. 3. There were two meetings 

last week. 4. In front of the rectorate there is a monument to I.M. 
Sechenov. 
Упражнение  2.  Составьте  5  предложений  с  оборотом  thereis, 

thereare, 

используя 

данные 

ниже 

слова. 

Согласуйтеформуглаголаспоследующимисуществительными.

many English 

books 15 students 

little coffee twelve 

months a lamp in 

the glass, in the 

library, on the 

wall, in our 

group, in a 

year.

Упражнение 3. Выберите правильный вариант для русского 

предложения. Обратите внимание на порядок слов русского и 

английского предложений.

a)

 

На лекции присутствует 

много студентов. 

b)

 

Рядом с нашим институтом 

находится студенческое обще-

житие. 

c)

 

На нашем факультете было 

интересное собрание на 

прошлой неделе. 

1.

 

Many students are present 

at the lecture. 

2.

 

There are many students at 

the lecture. 

1.

 

There is a student'sjhostel near 

our Institute. 

J<>и

(

 r ;  / 

2.

 

The hostel is near our Insti-' 

tute. 

1.

 

There was an interesting 

meeting at our faculty last week. 

2.

 

An interesting meeting was at 

our faculty last week.

Упражнение  4.  Напишите  II,  III,  IVформы  следующих  глаголов. 

Проверьте себя по таблице (см. Грамматическийсправочник, § 9). 

 

There is 

There are 

 

 

 


background image

Lesson 1Ф 61 

to ask, to use, to work, to enter, to speak, to found, to try, to study, to 

know, to like, to be, to consist 
Упражнение 5. Определите время глагола-сказуемого в следующих 

предложениях.