Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 30986

Скачиваний: 166

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

62❖ Learning to Understand a Medical Text  | 

1. Doctors help people when they are ill. 2. The lecture on anatomy 

will begin at 12 p.m. 3.1 go to the Institute by bus. 4. She went home an 
hour ago. 5. Hippocrates established medical schools in Athens. 
Упражнение 6. Поставьте подлежащие в следующих предложениях 

в  единственном  числе  и  согласуйте  с  ними  форму  сказуемого. 

Переведитепредложения. 

1. Medical students study the structure of the human body. 2. These 

texts are easy to translate. 3. We shall work in the hospital this month. 4. 
My friends want to enter a medical college. 5. TheyspeakEnglishwell. 
Упражнение  7.  Укажите,  какие  сказуемые  в  данных  предложениях 

выражены правильными глаголами. 

1. The teacher asked many questions at the lesson. 2. She got all her 

text-books from the Institute library. 3. The students worked at the 
laboratory under the guidance of their teacher. 4. 
Naturalistsdividedallanimalsintotwoclasses. 
Упражнение  8.  Прочтите  следующие  слова  и  сочетания  слов. 

Переведите их. 

a)

 

jaw [d3o:], heart [ha:t], wrist [rist], thumb [0дт], thus [9as], finger 

['firjgo], skeleton ['skelitn]; 

b)

 

vertebral column [ 'vaitibral 'kotam], vertebrate animal ['va:tibrit 

'aenimsl]. 

it is so im/portant|, as it is \called|, at the 'upper 'end, there is a'nother 

'box of /bones, between the 'shoulder and the /elbow, there are 'eight 
'small \bones 
Упражнение 9. Отработайте чтение следующих предложений: 

The 'most im'portant 'part of the /skeleton | is the \backbone. At the 

'upper 'end of the /backbone | there is the \skull. 
Упражнение  10.  Прочтите  и  переведите  следующие  слова. 

Запомните значение: 

ex-из:exclude, exchange, expel 

б) прилагательных: 

un-, in-, im-, ir-, il-- отсутствиекачества: unimportant, uneasy, 

invertebrate, impure, irregular, irresponsive, illegal, illogical 

2. суффиксов: 

а)  прилагательных: 


background image

Lesson 1Ф 63 

-у: bony, windy, healthy 

-al: social, local, special, spinal, medical, biological 

-less- отсутствиекачества: frameless, helpless, lifeless 

б)  наречий: 
-ly: quickly, really, usually, easily, especially, carefully Упражнение 11. 

Переведитеследующиепроизводныеслова. 

1. bone, bony, backbone, breastbone; 2. to divide into, division, to 

subdivide, subdivision, divisible; 3. to include, to exclude, to conclude, 

included, exclusively, conclusion; 4. a joint, to join, joined, jointly; 5. to 

place, to replace, replacement, to be placed; 6. firm, firmly, to reaffirm; 7. 
frame, framework, frameless 

Упражнение 12. Просмотрите текст А и скажите, какие части скелета 

описаны в данном тексте. 

Г 

Text А 

The Skeleton 

1.

 

The bones form the skeleton of the body. The most important part of 

the skeleton is the backbone. It is so important that naturalists divided all 

animals into two classes - those which have a backbone and those which 

have none. All the higher animals have a backbone, or vertebral column 

and they are therefore called (называются) vertebrate animals. The 

others are called invertebrate animals. 

2.

 

The bones which form the skeleton or bony framework of the body 

include the bones of the head, the bones of the trunk, the bones of the 

lower and upper limbs. 

3.

 

At the upper end of the backbone there is the skull. Inside the skull 

is the brain. The bones of the head include the bones which make up the 

box-like structure, the skull, and freely movable bone which forms our 

lower jaw. 

4.

 

There is another box of bones in front of the backbone. The ribs, 

which join the backbone behind and bend round towards the breastbone 

in front, form a strong cage - the chest, inside of which there is the


background image

 

; I  64 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

 

I,- 

heart and the 

lungs. 

The bones of 

the 

trunk include 

the 

spinal column, 

the ribs 

and the 
breastbone. 

5. The arms 

join the body at 
the shoulder, 
and the 
shoulder itself 
consists of two bones - 
the collar-bone in front, 
and the shoulder-blade 

behind. 

Betwee
n the 

shoulder and the 

elbow 

there is only one bone in the 

arm, but 

between the elbow and the 

wrist there are two. In the wrist there are eight small bones. They are bound 
(связаны) together, but their large number allows the wrist to bend freely. 
Next come the bones of the hand itself. In the body or palm of the hand 
there are five long bones - one for each finger and one for the thumb. Each 
of the fingers has three bones, and the thumb has two. Thus we have 
twenty-seven bones in the framework of the hand and wrist alone. 

 

Sku

ll 

Fig. 

1.Skeleton. 

Phalang

es 

Maxilla 

Mandible 

Cervic

al 

vertebr

Scapula 

Thorac

ic 

vertebr

^Lumb

ar 

vertebr

a Ilium 

Sacru

Coccyx 

ol 

Clavicle 
Sternu

Humer
us Ribs 

Ulna 

Radius 

Pubis 

 

Fibula 

Г- 

-■JZ


background image

Lesson 1Ф 65 

I' 

4 х

 * •<

с 1

 " 

Упражнение  13.  1)  Прочтите  и  переведите  текст  А.  Абзац  5 

переведите письменно. 2) Найдите в тексте А ответы, на следующие 

вопросы и зачитайте их. 

/ j, 

  I \iJ J 

1. Is the backbone the most important part of the body? 2. What 

classes do the naturalists divide all the animals into? 3. What does the 

skull include? 4. The bones of the trunk include the spinal column, the 

ribs and the breastbone, don't they? 5. Howdoesthewristwork? 

3) Составьте письменно план текста А. Упражнение 14. 

Подберите к латинским словам английские эквиваленты. 

mandible 

limb 

extremity 

lower jaw 

v r

maxillar 

collar-bone 

1

 ' 

clavicle 

upper jaw 

Упражнение15.Подберитепарысинонимов. 

vertebral column, injury, cage, damage, harm, box, backbone 

Упражнение 16.Подберитепарыантонимов. 

to include, inside, immovable, in front of, lower, behind, invertebrate, to 

exclude, movable, vertebrate, outside, upper, higher 
Упражнение 17. Переведите следующие предложения. Определите, 

какими частями речи являются выделенные слова. 

 


background image

 

66❖ Learning to Understand a Medical Text  | 

Упражнение  19.  Переведите  следующие  предложения,  обращая 

внимание на оборотthereis. 

1. There is the skull at the upper end of the backbone. 2. There are 

many illustrated books on Human Anatomy. 3. There are three bones in 
each finger. 4. There is no backbone in invertebrate animals. 5. There are 
special hospitals for children in every town. 
Упражнение  20.Поставьте  сказуемые  в  следующих  предложениях  в 

отрицательной форме, переведите предложения. 

Образец: I went to see them yesterday. 

ГЖ^ 

I did not go to see them yesterday. \ 1. The professor 

asked many questions at the seminar. 2. I got many text-books from the 
library. 3. I entered the Institute last year. 4. We shall help him with his 
studies. 5. He knows Human Anatomy well. 
Упражнение  21.  Задайте  вопросы,  ответами  на  которые  были  бы 

следующие предложения.

1. Yes, they do. The bones form the skeleton of the body. 2. Yes, they 

did. Naturalists divided all animals into two classes. 3. Yes, they will. The 
first-year students will study the structure of the human body this year. 4. 
Yes, they do. The bones of the trunk include the spinal column, the ribs 
and the breastbone. 
Упражнение 22. Прочтите предложения, поставив глаголы, данные в 

скобках, в соответствующих временах группы Indefiniteи согласуйте их 

с формой подлежащего и контекстом. 

Образец:Do 

Did Will 

I do. I did. 
I shall (will). 

you study anatomy in the first year? Yes,