Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32792

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

78 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

4.

 

One must know that mechanisms in 

the 'upper res'piratory /tract 'serve to 

'filter, and warm the 'air in its 'journey to 

the \ lungs. | J The 'hairs, or 'cilia, in the 

nostrils partially 'filter out 'dust particles as 

does 'sticky se'cretion, 'mucus, which has 

been pro'duced by 'mucous /cells. | It 

lines the /mouth, 'nasal /passages, | 

/pharynx | and \trachea. | | 'Cilia in the 

'nasal 'passages and /trachea | are 

effective in helping to re'move 'foreign 

/particles | from the 'upper res'piratory \ 

tract. | | 

5.

 

Other structures which have been 

connected with the system include: the 

laryngeal tonsils, which are masses of 

tissue in the nasopharynx or posterior 

portions of the nasal passages (adenoids 

are infected or diseased laryngeal tonsils); 

the sinuses, cavities in the bones in the 

front part of the skull that provide reso-

nance to the voice, and the pleura, a 

double-walled membrane which sur-

rounds the lungs. 

6.

 

When the diaphragm contracts 

and flattens, it contributes to the ex- 

t * 
tension of the vertical diameter of the 
thoracic cavity. Air is constantly renewing 

in the lungs. The capacity of the air passages is increasing. Any muscular 
effort, e.g. even standing up, increases the number of respirations. 

Упражнение  15.  1)  Прочтите  и  переведите  текст  А.  Абзацы  5  и  6 

переведите письменно. 2) Найдите в тексте А ответы на следующие 

вопросы и шчитайте их. 

1. What gases are involved in breathing? 2. What parts of the respiratory 

system does the air pass on its way to the alveoli? 3. What are the other 

structures connected with the system? 4. Does the diaphragm contribute to 

the extension of the vertical diameter of the thoracic 

 

 

Fig. 4.Pathway of air from the 

nose to the capillaries of the 

lungs. 

Adenoid

Tonsils 


background image

Lesson 6 О- 79 

cavity? 5. Any muscular effort increases the number of respirations, 

doesn't it? 

3) Составьте план текста A. Упражнение 16. Подберите к 

латинским словам английские эквиваленты. 

trachea 

voice box 

cilium 

hair 

pharynx 

oral cavity 

larynx 

windpipe 

Упражнение 17. Подберите пары синонимов. 

to consist of, to take part in, fine, air passage, to occur, respiratory 

tract, to happen, minute, to be involved in, to be made of 
Упражнение 18. Образуйте пары антонимов к данным словам, 

используя приставку ех-, и переведите их. 

to inhale, inspiration, to include 

Упражнение19.Образуйте форму множественного числа от данных 

латинских слов. 

trachea, broncus, alveolus, cilium, pleura Упражнение 

20.Выберите верный перевод  

Each lung is выделенных слов 
1. surrounded by a double-folded membrane, the pleura, (окружает, 

окружило, окружено) 2. The tonsils are located in the oropharynx, 
(былирасположены, расположат, расположены) 3. Numerous 
questions were being discussed at the lesson, (обсуждались, 
обсуждают, будутобсуждены) 4. The concept of respiration was based 
directly upon the work of Lavoisier, (былаоснована, основывают, 
основана) 5. The total number of alveoli in the lung has been estimated 
as 750 millions, (насчитывают, насчитали, насчитал) 

Упражнение 21. Переведите следующие предложения. Запомните 

перевод данных глаголов, требующих после себя определенных 

предлогов. 


background image

80 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

to refer to, to speak of, to take care of, to send for, to wait for, to think 

of 

1. Respiration is usually thought of as the mechanical process of 

breathing. 2. Disease germs are sometimes referred to as bugs. 3. Those 
patients have been taken care of by the nurses. 4. By the discovery of 
tubercule bacillus Robert Koch'had been already much spoken about. 

This lecture has long been waited for. 

Упражнение 22. Переведите предложения, используя разные способы 

перевода страдательного залога. 

1. During the experiment all the work was being done automatically. 2. 

The lungs are separated from other organs of the body in a movable 

rigid-box - the chest cavity. 3. The boy with pneumonia was given 

necessary treatment. 4. In this journal, the method of examination of 

bronchi has been spoken of. 5. Air is breathed into the lungs 20 times a 

minute all our lives. 6. Foreign substances in the blood stream are known 

as emboli. 
Упражнение  23.  Переведите  предложения,  определите,  где 

словоoneне переводится. 

1. One must consider respiration essentially as exchange of gases - one 

in the lungs and one in the tissues. 2. Pneumonia may be caused by one of 

the different kinds of bacteria (germs), pneumococcus. 3. The thoracic 

cavity that consists of ribs and muscles is the one for heart, lungs and other 

viscera. 4. The lungs are built of alveoli and through the bronchi, larynx, 

pharynx, mouth cavity and nasal one they expire carbon dioxide (C0

2

) and 

inspire oxygen. 5. In the cross-sections one can see how the lungs are 

separated from the chest wall by the pleura. 
Упражнение 24.Переведитеследующиесловосочетания. 

1. life-giving gas, life-giving gas exchange; 2. tissue masses, tissue 

masses structures; 3. respiration waste products, respiration waste prod-

ucts removal; 4. carbon dioxide, carbon dioxide exhalation; 5. double- 

walled membrane, double-walled lung membrane; 6. blood capillaries, 

blood capillaries dense network; 7. thoracic cavity volume, thoracic cavity 

volume increase; 8. body cell oxygen, body cell oxygen supply. 
Упражнение 25. Переведите на английский язык. 


background image

Lesson 6 О- 81 

1. Дыхание свойственно всему живому — как животным, так и 

растениям. 2. В процессе дыхания ткани поглощают кислород, а 

углекислый газ выводится из организма. 3. Воздух, который мы 

вдыхаем, содержит около 20% кислорода. 4. Бронхи делятся на мел-

кие воздухоносные пути, называемые бронхиолами. 5. Прекращение 

дыхания даже на несколько минут приводит к смерти.


background image

82 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

Часть II 

Слова к части II

exhange [iks'tfeincfe] nобмен; 

vобмениваться) alveolus 

[ael'vialas] (pi.alveoli 

[ael'vialai]) nальвеола alveolar 

[ael'viols] а альвеолярный dense 

[dens] а плотный transverse 

['traenzva:s] а поперечный flatа 

плоский 

flatten ['flaetn] уделать(ся) 

ровным, плоским 

since  [sins]advс  тех  пор;prpс 

(како- го-л. времени);cjтак как, 

поскольку 

content ['kontant] п содержимое 

eliminate [i'limineit] vвыводить, 

удалять 

elimination [ilimi'neijn] nвыведе-

ние, удаление contribute 

[ksn'tribjut] v (to)содействовать, 

способствовать through 

[Oru:]prepсквозь, через

Упражнения 

Упражнение  1.  Прочтите  и  переведите  следующие  слова. 

Проверьтесебяпословарю. 

maximum,  production,  pleural,  passively,  position,  elasticity,  tract, 

pulmonary, ventilation 

Упражнение 2.Подберитепарысинонимов. 

interior, per minute, to take place, because, to occur, since, internal, each 

minute, a minute 

Упражнение  3.  Образуйте  от  данных  слов  антонимы,  используя 

приставки ex-, un-, in-. 

interior, decrease, inspiratory, important Упражнение 

4.Прочтите и запомните перевод словrest, activity. 

1.

 

rest  остаток:  the  rest  of  the  students,  the  rest  of  blood,  for  the  rest 

востальном; покой: at rest всостояниипокоя, a resthome домотдыха 

2.

 

activity  1.неиснислдеятельность:  respiratory  activity;  активность: 

political  activity  of  the  masses;  2.обычн.  pi.деятельность  (вопред. 

области): his social (political) activities 

Упражнение  5.  Прочтите  и  запомните  следующие  устойчивые 

словосочетания с предлогомat. 

 

 

atrestв состоянии покоя 
attimesвременами, иногда 

atallвообще,  совсем 
atfirstсначала