Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32780

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

Lesson 6 О- 83 

atlastнаконец 

atthesametimeв то же самое время 

atleastпо крайней 

(меньшей) мере 

Упражнение  6.  Просмотрите  текст  В  (время  10  мин).  1)  Скажите,  на 

сколько частей можно разделить текст. 2) Найдите предложения, где 

употребляются:  а)  глаголы-сказуемые  в  PassiveVoice;  б)  слово  one 

(ones);  в)  существительные  в  функции  определения.  3) 

Переведитеэтипредложения. 
Text ВRespiration 

The term «respiration» means the exchange of gases (oxygen and 

carbon dioxide) which takes place between the living organism and the 
environment. One must consider that in higher organisms this exchange 
takes place at several different levels. An initial exchange must occur 
between the air in the lungs, from which the oxygen is being continually 
taken up and into which carbon dioxide is being continually poured, and the 
external air. This is the process of external respiration. 

The composition of the air inside the lungs is different from that of the air 

which we inhale. The content of alveolar air is very constant, especially the 
one of carbon dioxide, the partial pressure of which is normally 40 mm of 
mercury. This constancy is the result of a self-regulating mechanism by 
which the respiratory activity is governed by the amount of carbon dioxide 
which has been eliminated from the organism. 

The exchange of gases varies according to the size and activity of the 

organism. In man at rest the absorption of oxygen reaches about 0.25 litre a 
minute and the elimination of carbon dioxide 0.2 litre. At a time of maximum 
muscular activity, the consumption of oxygen and the production of carbon 
dioxide may both exceed 4 litres a minute. 

The movement of air into the lungs is brought about by an increase in the 

volume of the thoracic cavity with the action of the respiratory muscles. The 
lungs follow this movement passively. Some of the inspiratory muscles 
have a fixed point on the ribs; when the ribs are being raised the muscles 
increase the anteroposterior and transverse diameters of the thoracic cavity 
(costal respiration). Another important muscle is the diaphragm, a thin 


background image

84 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

dome-shaped «sheet», which closes the lower part of the thorax and 
separates it from the abdomen. The diaphragm contracts and flattens; it 
contributes in this way to the extension of the vertical diameter of the 
thoracic cavity and raises the ribs (abdominal respiration). At the time of 
expiration, the thorax returns to its initial 

position, and air is expelled through the same tracts that had been used 

by fresh air during inspiration. 

In an individual at rest the number of inspirations per minute is 10 to 

15; the pulmonary ventilation, or the volume of air which passes through 

the respiratory system each minute, is about 6 litres per minute. During 

intense muscular activity the inspiration rate may rise to 50 and the 

ventilation to 150 litres or more per minute. 

Упражнение  8.  Прочтите  данные  суждения.  Найдите  в  тексте 

предложения, более полно выражающие мысль этих суждений. 

1. The term «respiration» means the exchange of gases. 2. An initial 

exchange between the air in the lungs and the external air is called 

external respiration. 3. The exchange of gases varies according to the 

size and activity of the organism. 4. The content of alveolar air is very 

constant. 5. The diaphragm contracts and flattens. 

Часть III 

Контрольно-обобщающие упражнения к уроку 4 

Упражнение  1.  Переведите  предложения  с  глаголом-сказуемым  в 

страдательном залоге. 

1. Oxygen is being continually taken up from the lungs. 2. The ex-

change of gases varies according to the size and activity of the 

organism. 

3.

 

Some of the respiratory muscles have a fixed point on the ribs. 4. Air is 

expelled through the tracts that have been used by fresh air during 

inspiration. 5. The heart wall is composed of two layers. 

(Ответ: 1, 4, 5. Если вы ошиблись, повторите § 14 Грамматичес-

кого справочника.) 

Упражнение  2. 

Прочтите 

предложения,  где  словоone— 

числительное. Переведитеэтипредложения. 

1. The lungs are two in number and one of them is in the right half of 

the thoracic cavity. 2. One must know that smoking is harmful. 3. The 

right lung is separated from the left one by the mediastinal septum. 


background image

 

4.

 

There is one movable bone in the skull. 5. The right and left pleural 

cavities are serous sacs with visceral layers and parietal ones. 

(Ответ: 1, 4. Если вы ошиблись, повторите § 36 Грамматического 

справочника.) 

Упражнение 3. Опишите органы дыхания, используя рис. 4. 

Lesson 5О 83 

LESSON FIVE --------------------- 

 - 

 -----------------------------------------------------  

THE DIGESTIVE SYSTEM 

1.

 

Неопределенные местоименияsome, any, noи их 

производные (§ 7) 

2.

 

Дополнительные, определительные и 

обстоятельственные придаточные предложения (§ 29) 

3.

 

Функции и перевод слова it(§ 35) 

Часть I 

Слова к части I

pelvis ['pelvis]п таз pelvic ['pelvik]а 

тазовый enclose [in'klouz] 

vзаключать, ссужать ^K'/ OOL. . 

<V-Upsupport [sd'po:t] 

vподдерживать 

gall-bladder['дэ:1Ыаес1э]nжелчн

ый пузырь 

stomach ['sUmak] nжелудок weigh 

[wei] vвзвешивать, весить weight 

[weit] nвес 

wide [waid] аширокий 

widen ['waid(a)n] v расширять(ся) 

width [widO] nширина 

long[1эг)1 а длинный 

length [1ег)0] n длина 

lengthen [legOan] v удлинять(ся) 

inch [intf] n дюйм 

narrow ['naerou] аузкий; v 

сужаться

Упражнения 

Упражнение 

1. 

Заполните 

пропуски 

неопределенными 

местоимениями some, any, по и их производными. 

&<V 

1. Are there ... gramijiar^exercises in this textbook? 2. Give the patient 

^analgetic.3.Can sbow me the way to the Rectorate? 4^/was allowed to 

visit the boy because of the quarantine. J. My eyeglasses Шѐbad, I can't 

see ... now. 6. You may ask ... to help you. 

Ог. » Mn. 

^octAjJeO^ 

Упражнение 

2. 

Переведите 

следующие 

предложения 

с 

неопределенными местоимениями some, any, по и их производными. 

 

 


background image

86 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

1. The diseases of the respiratory system depend in some way on its 

anatomy and functions. 2. The laws of disease are as definite and well- 

known as those of an^ other biological processrT.'The earliest symp- 

toms of bronchitis rtrast be known to everyone. 4. Anybody may catch a 

respiratory disease at some time or other. 5. No student has been absent 

from the lecture today. 

Упражнение  3.  В  следующих  предложениях  определите 

придаточные  предложения:  определительные,  дополнительные  и 

обстоятельственные. Переведитепредложения. 

1. Whil^ oxygen is being taken into the blood, carbonic acid gas, or 

carbon dioxide passes from the blood into the lungs and is breathed out. 
2. If you hold your breath, the carbon dioxide immediately begins to 

Л • 

accumulate in the blood. 3. The tonsils can be removed in later life, 
pfbvidfed the infection seems severe. 4. The right lung that is slightly 
larger of the two is divided into three lobes. 5. The teacher explains that 
the diaphragm contracts and descends with each inspiration. 6. 
^henthelungsarefull, thediaphragmrelaxes. 

Упражнение  4.  Переведите  предложения  согласно  образцу; 

обратите внимание на перевод местоименияit. 

Образец: Water is liquid. Вода - жидкость. 

It is necessary for life. Онанеобходимадляжизни. It is 
necessary for health to drink distilled water. Для 
здоровья необходимо пить дистиллированную воду. 

1. Medicalstudentsstudyanatomy. It is difficult for them. It is difficult for 

them to study it. 2. The amount of air which the body needs varies from 
time to time. It is necessary for the body. It is necessary for the body to 
regulate it. 3. Blood is a red fluid. It is easy to see it when it escapes from 
a blood vessel. 4. Pneumonia is inflammation of the lungs. It is 
dangerous for life. It is easy to diagnose it. 5. The larynx contains the 
vocal cords. It is surrounded by pieces of cartilage for support. It is 

possible to examine it with special instruments. 

 

i• » i 

Упражнение 5. Переведите следующие предложения. Определите, в 

каких предложениях словоitне переводится. 

1. It is possible to remove one lobe of the lung without any damage to 

the rest. 2. The upper part of the respiratory system conducts air and 
produces the voice; it consists of the nose, pharynx, larynx, trachea and 
bronchi. 3. It is known that internal respiration is the exchange of gases. 
4. Cold on the surface of the body can change the amount of blood in the 


background image

 

nose or lungs when it is needed there. 5. It is by means of the organs of 
respiration that air is taken into the lungs and oxygen is given to the 
blood.