Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32750

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

108 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

Упражнение 

4. 

Найдите 

и 

переведите 

предложения, 

гдеasиsinceявляются союзами. 

1. Waste products such as products of albuminous nutrition are excreted 

by the kidneys. 2. Since water is taken into the body, some of it is excreted 
through the lungs and perspiration. 3. The kidneys contain a large number of 
nerve fibres as their work is regulated by the nervous system. 4. As the renal 
blood vessels are dilated, the urine formation is changed. 5. Since last week 
there was no protein or sugar in the urine analysis. 6. Some waste materials 
are carried to the bladder and excreted as urine. 

(Ответ: 2, 3, 4. Если вы ошиблись, повторите §§ 37, 38 Грамма-

тического справочника.) 

II. Physiology 

LESSON SEVEN 

BLOOD. CIRCULATION 

1.

 

Причастия Iи IIв функции определения (§§ 20, 21) 

2.

 

Согласование времен (§ 18) 

3.

 

Функции слов after, before (§ 37)


background image

 

, л 

t

 Lesson 7 ❖ 101 

* \ « ■ 

Часть I 

| . 

^

;

I i I I 

Слова к  части I 

1

  J 

Ntain [stein] v окрашивать; ппятно  increase  [in'kri:s]  v  усиливать(ся), 

leucocyte  ['lju:kasait]  n  лейкоцитувеличиваться);  ['inkri:s]  n  возра- 

lymphocyte [limfssait] n лимфоцитстание, увеличение 

major ['meicfea] а большой, более  invade [inveid] vвторгаться 

важный 

lobe [loub] nдоля 

majority [ma'dtpriti]nбольшинство  nucleus ['nju:klids] (pi.nucleidye [dai] 

nкраситель; vкрасить [ nju:kliai])nядро 

wound [wund] nрана 

succeed  [ssk'sird]  vследовать  за 

чем- attract [s'traekt] vпривлекать, при- л.; преуспевать 

тягивать 

success [sak'ses]п успех 

phagocyte ['faegasait]п фагоцит 

successive  [sak'sesiv]а  последова- 

phagocytosis ^faegasai'tousis]п фаго- тельный, следующий один за 

цитоз 

другим 

node [noud]п узел 

thus [9as]advтак, таким образом 

neutrophil ['nju:trafil]п нейтрофил 

trap [traep] vзахватывать 

Упражнения 

Упражнение  1.  Найдите  в  следующих  сочетаниях  слов  формы 

причастий I и II. Переведите их. 

a)

 

the urinary system consisting of two kidneys; the ureters conducting 

the urine from the kidneys; a tube leading from the bladder; tubules 

making up the parenchyma of the kidneys j ^ / " , r; „ 

b)

 

a thin capillary network called glomerulus; urea dissolved in water; 

blood vessels straped like a ball 
Упражнение  2.  Раскройте  скобки,  используя  причастия  I  и  II. 

Переведитеданныепредложения. . 

1. The system (выводящая) the largest part of the waste products of 

the body is called the urinary system. 2. The capsule (окруженная) by 

perirenal fat is called the adipose capsule. 3. The urethra is a tube 

(ведущая) from the bladder. 4. Each renal artery branches into many 

small arteries (которыеназывают) arterioles. 5. Ureters are muscular 

tubes (выстланные) with mucous membrane. 6. The agents 

(увеличивающие) the resistance of the organism to an inflammatory 

process are: rational diet, balneo- and vitamino- therapy as well as 

immunotherapy. 

Упражнение  3.  Сравните  следующие  предложения.  Объясните 

употребление правила. 


background image

110 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

1. She thinks she will pass her win- She thought she would pass her ter 

exams successfully. 

winter exams successfully.

2.

 

We know the urinary system 
consists of two kidneys, ureters, 
the bladder and the urethra. 

3.

 

The doctor says that in this case 

the operation on the right kid-
ney is necessary. 

4.

 

The patient asks whether 
stones in the kidneys (or in the 
bladder) are a very common 
condition. 

We knew the urinary system con-
sisted of two kidneys, ureters, the 
bladder and the urethra. The 
doctor said in that case the 
operation on the right kidney had 
been necessary. 
The patient asked whether stones 
in the kidneys (or in the bladder) 
were a very common condition.

Упражнение  4.  Определите,  в  каких  предложениях  прошедшее 

время  глагола-сказуемого  переводится  настоящим  временем. 

Переведитеданныепредложения. 

1. It was found that after ligation of the common duct in dogs a rise in 

the bilirubin concentration of the blood did not occur. 2. The patient said 
that he felt better. 3. Many authors stated that the new methods of 
treatment of gastric ulcer had been used successfully. 4. It was proved 
that saliva varied according to metabolic status and changes in diet 5, 
Mechnikov thought that the extreme age attained by Bulgarian pe^aflts* 
resulted from the use of sour goat milk and the growth in the colon of the 
milk-souring bacterium «Bacillus bulgaricus». 6. Galen thought that the 
heart was the source of the body's heat. 
Упражнение  5.  Прочтите  и  переведите  предложения  со 

словамиafter,before. 

1. Will you return your textbooks to the library before your 

examinations start? 2. The animal died on the 3rd day after innoculation. 
3. The patient felt bad before the operation on his kidney. 4. The blood 
after circulation in the glomerulus emerges into capillaries on the walls of 
the uriniferous tubes. 5. He never met the man before. 6. After the food 
leaves the stomach it is acted on by several digestive enzymes. 
Упражнение 6. Прочтите и переведите следующие слова. 

 


background image

Lesson 3 О-111 

protoplasm ['proutaplaezm], neutral [ nju:tr(9)l], eosinophil [^ia'sinofil], 

primarily ['praimsrili], to pierce [pias], chemotaxis [,kem9(u)'taeksiz], 

throughout [0ru(:)'aut] 
Упражнение  7.  Запомните  значение  нижеприведенных  суффиксов. 

Прочтите и переведите следующие слова. 

1. Глагол + -ег = существительное, обозначающее а) деятеля; б) 

аппарат: towriteписать —writerписатель. 

 


background image

112 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

a)

 

to teach - teacher, to observe - observer, to invade - invader; 

b)

 

to intensify - intensifies to amplify - amplifier,  to magnify - 

magnifier 

■< 

2. 

Глагол 

+-ment= 

существительное, 

обозначающее 

действие,  состояние,  результат  действия:  tomoveдвигаться  — 

movementдвижение. 

to  improve  -  improvement,  to  involve  -  involvement,  to  manage  — 

management 

ЬдУ

1

 

Упражнение 8. Прочтите и переведите следующие гнезда слов. 

1. (to) increase, increasing, increased; 2. to invade, invader, invading; 

3. (to) wound, wounded; 4. to succeed, success, sifccessive, succession, 

successively; 5. to attract, attraction, attractive; |6. (to) dye, dyeing, dyed; 

7. (to) stain, stained, staining, stainless ^ j. ^ 
Упражнение  9.  Просмотрите  текст  А  и  скажите,  что  говорится  в 

тексте о двух типах клеток. 

,I 

- : Ч, 

"Т ,<j 

О 

Г 

Text А 

1.

 

Leucocytes. 

About 65 per сѐAt df all white cells are leucocytes. Their protoplasm 
contains granules. Those leucocytes that stain neutral dyes — as the 
majority do — are called neutrophils. About 1.5 per cent of the total stain 
with acid dyes and are called eosinophils. And a still smaller number, 0.5 
per cent, have granules that stain with basic dyes; these are called 
basophils. The percentage of oesinophils increases greatly when 
parasites invade the body. 

; ^ ... 

2.

 

One characteristic of leucocytes is the irregular, or lobed, appear-

ance of the nucleus. The number of lobes is an index to the cell's age. 
Ordinarily, about 45 per cent of all leucocytes have a nucleus of three 
lobes. The life span

1

 of a leucocyte is short, from four to twelve days. 

LeucocytesаМ-Lytiiphocytes 

(Щи. ЛOjj^rn^ut^ 

About 65 per cent df all white