Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 31033

Скачиваний: 166

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

Lesson 6 О- 119 

1.  A  change  in  conditions(а)  состояние,  б)  условие)  affects  the 

activities(а) активность, б) деятельность) of all organs. 2. Work causes 
(а)  вызывать,  б)  заставлять)  an  increase  in  the  metabolism.  3.  A 
disturbance  in  the  respiratory  rhythm  results  from(а)  являтьсярезуль-
татом, б) приводитьк) decreased excitability of the respiratory centre. 4. 
This  is  accompanied(а)  сопровождаться,  б)  вызываться)  by  various 
disturbances in the activities of the organism. 5. Under some conditions 
the  gaseous  interchange  in  the  lungs  decreases(а)  увеличиваться,  б) 
уменьшаться). 

(Ответ: la, б; 2a; За; 4a; 56.) 

LESSON NINE 

DIGESTION 

1.

 

Инфинитив в функции подлежащего и 

обстоятельства (§ 25) 

2.

 

Конструкция сравнения the ... the ... (§ 4) 

3.

 

Функции и перевод слов due, dueto(§ 39) 

Часть I 

Слова к части I

nutrient ['njuitrisnt]а питательный; 

п питательное вещество 

nutritious [nju:'tri/ds]а 

питательный deliver [diTivs] 

vдоставлять, передавать 

soluble ['soljubl]а растворимый 

insolubleа нерастворимый 

solution [sd'lu:Jn] п раствор 

connect [ks'nekt] vсоединять(ся), 

связываться) 

connection[кз'пек/п] п 

соединение, 

связь, присоединение 

connective [ks'nektiv]а 

соединительный, связующий 

according [a'ko:dir)] 

toprepсогласно, 

в соответствии с 

bacterium[Ьаек'Пзпзт](pi.bacteria[

ЬаекЧюпэ]) п бактерия 

vomitive[ vomitiv] п рвотное 

(средство) 

vomitory[Vomitan]а рвотный 

nutrition [nju:'trijn] п питание, 

пища nutritive ['nju-.tntiv]а 

питательный, 

пищевой split [split] 

vрасщеплять ascend [a'send] 

vподниматься protein ['proutiin] 

nпротеин, белок remain [rfmein] 

vоставаться remainder [ri'meinds] 

nостаток undergo [,Andd'gou] 

vиспытывать, переносить, 

подвергаться чему-л. exist 

[igzist] vсуществовать, быть, 

 


background image

120 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

находиться existence 

[igzistans] nсуществование 

prevent [pri'vent] 

vпредотвращать, предохранять, 

предупреждать

exception [ik'sepjn] nисключениеprevention [pri'venfn] nпредотвраще- 

vomit ['vomit] vстрадать рвотой, ние, предохранение, предупреж- 

вырвать; п рвота 

дение 

Упражнения 

Упражнение 1. Найдите формы инфинитива в следующих 

предложениях. Переведитепредложения. 

1. Spontaneous respiration was chosen to permit the development of 

pulmonary edema and alveolar collapse. 2. To determine progressive 
lung damage in this case was rather difficult. 3. To give first aid one must 
learn the basic first aids rules. 4. It is useful to summarize very briefly 
what is known about the elastic properties of elastin and collagen. 5. 
Experiments were made to observe the effects of temperature upon the 
respiratory process. 

Упражнение 2. Заполните пропуски подходящими по смыслу 

прилага- к-льнымиsooner, less, 

more.Переведитеданныепредложения. 

1. The ... people are physically trained, the ... oxygen they have in i heir 

blood. 2. The ... appetizing the food is, the ... amount of secretion 

кcauses. 3. The ... time you spend in the sanatorium, the ... you will 

recover after the illness. 4. The ... capacity of the thorax decreases, the . 

the lungs become compressed. 

Упражнение 3. Переведите следующие предложения со 

словамиdue, dueto. 

1. A diffusion block due to pulmonary edema or the opening up of 

iiiteriovenous anastomoses in the lungs is the usual event. 2. In one of 
ihese animals death was due to sudden asystole. 3. The apnea in these 
animals was due to inadequate blood flow and oxygen availability to vital 


background image

Lesson 6 О- 121 

centres in the central nervous system. 4. The lecture on physiology of 
respiration was delivered in due time. 5. Traumatic diseases are due i 
оdirect physical injury. 

Упражнение 4.Отработайте чтение следующих слов, переведите их. 

digestive [di'cfcestiv], nutrients ['njurtrisnts], lymphatic [lim'faetik], 

esophagus [I'sofagss], enzymes [in'zaimz], area['еэпэ], stomach ['sUm- 

ok], glucose [glu:kouz], carbohydrates ['ka:bou'haidrits] 

Упражнение  5.  Запомните  значение  следующих  суффиксов. 

Образуйте слова согласно данным моделям. Переведите эти слова. 

1.

 

Прилагательное (существительное) +-ify= глагол, имеющий 

значение «производить действие»: classкласс —toclassifyклассы- 
фицироват ь. 

pure, intensive, solid, note, sign 

2.

 

Прилагательное +-ty (-ity, -ety)= существительное, обозна-

чающее состояние, положение: extremeкрайний —extremityконеч-
ность. 

equal, proper, human, dense, immune, certain 

Упражнение 6.Прочтите и переведите данные гнезда 

слов. 

1. nutrient (п, a), nutritive, nutrition, nutritional; 2. to dissolve, solution, 

soluble, insoluble, solvent; 3. to vary, variant, various, variable, 
variability; 4. bacterium, bacterial, bacteriology, bacteriologist; 5. (to) 
vomit, vomiting, vomitive; 6. to digest, to ingest, digestive, digestion 

/ | Л - •■ / / - - , сп 

Г ; " it.',-, ■ \ • - j 

Упражнение 7. Просмотрите текст А. Разделите текст на 3 части и 

озаглавьте их. 

Г

 ! Л . . ■ 

:

 / ^ 

1 / '  \ У 

TextА 

о 

The Digestive System and the Process of Digestion and Absorption 

1.

 

The present text is given to explain the processes of digestion and 

absorption. The more we know about them, the better we shall under- 

Л 


background image

122 ❖ Learning to Understand a Medical Text 

stand how important these processes are. 

2.

 

Every cell of the human body requires certain chemical nutrients in 

the fluids that^ surround it. In order to supply these nutrients, the body 
must breai clown complex foods into molecules small enough to pass 
through tissues, enter the blood stream or lymphatic systems, and be 
delivered in a soluble form to the various body cells. This break of 
insoluble forms is known as digestion; the passage of such 'substances 
into the blood stream or lymph is known as absorption. 

3.

 

The human digestive tract is a long, muscular tube (up to 25 feet in 

length) that begins at the mouth and ends at the anus. This tube consists 
of the oral cavity, pharynx, esophagus, small intestine, and laige 
intestine. 

4.

 

Several glands, located outside the digestive tract, are also import 

tant in the digestive process. Our tast is to describe them in detail. 

These glands, known as accessory glands, are connected by ducts to 

the digestive tube. These accesory glands include the salivary glands,:


background image

Lesson 6 О- 123 

Food qnters the 

 

 ____ ± ____   

Small intestine i 

Large intestine 

Anus 
~r 

Feces leave the 

body

Fig. 9.Pathway of food through the digestive tract. 

liver, gall-bladder and the pancreas. Each gland produces secretions i hat 

function in the digestive process, and each is therefore part of the 

digestive system. 

,_/V с / ■ o( , t-f: i 

 

Pancreatic juice 

Bile 

rA ot;'-'- 

t; 

>J