Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32678

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

Motor area 
Lesson 13 <► 169 

thyroidectomy or management with antithyroid drugs. 4. The ovaries are 
held in place on either side of the uterus by the utero-ovarian ligaments. 5. 
In his last report the professor spoke neither of hyperfunction nor 
hvpofunction of endocrine glands'. 6. Overproduction of glucocorticoids 
leads not only to obesity, moonlike fullness of the face but also to elevated 
blood sugar, high blood pressure and weakness (fatigue). 

(Ответ: 1, 3, 5, 6. Если вы ошиблись, повторите § 40 Граммати-

ческого справочника.) 

Упражнение 3. Расшифруйте данные 

сокращения, i., f., oz(s), g., lb., 1., ml., cm. 
(Ответ:inch, foot (pi feet), ounce(s), gramme (gram), libra(nam. 

дляpound), litre, millilitre, centimetre.) 

Упражнение 4. Опишите функции эндокринных желез, используя рис. 

12. 

LESSON THIRTEEN 

THE NERVOUS SYSTEM 

1.

 

Герундий (§ 23) 

2.

 

ing-формы в различных функциях (§ 24) 

 ------------------------------------------------------------------------------------ г --- -V- > 

Часть I 

л Ь 

\ ■ \ 

Слова к части I

actually 

['aektjuali]advдействительно, 

фактически touch [UtJ] vтрогать, 

касаться bundle[ЪлгкИ] п пучок, 

узел cerebrum ['seribram] п 

головной мозг cerebellum[ 

seri'belam] п мозжечок feel [fi:l] 

vчувствовать, ощущать feelingп 

чувство, ощущение treat [tri:t] 

vлечить; обрабатывать; 

обращаться treatment 

['triitmsnt] п лечение, терапия; 

обработка; обращение

 

 


background image

170<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

Упражнения 

Упражнение 1. Переведите следующие предложения с герундием. 

1. Stimulating the somatotropic hormone upon growth can be partly 

correlated with its acceleration of metabolism. 2. Certain researchers 
believe that the hypophysectomized animal differs essentially from the 
normal in that it has lost the power of converting fateto carbohydrates. 3. In 
acromegaly and gigantism X-ray pictures re9fr&i

L

fre?pening the pituitary 

fossa of the sphenoid bone. 4. The thyroidectomy is removing the thyroid 
gland. 5. Thyroxine and the somatotropic pituitary hormone 

are regarded as basic metabolic hormones necessary for maintaining 

general nutritive conditions. 

Упражнение 2. Найдите ing-формы в следующих предложениях. 

Переведитепредложения. 

1. Thyrotropic hormone is of considerable importance not only in 

regulating the thyroid secretion but in accounting for many metabolic 
effects. 2. Related injections of extracts containing ketogenic hormones 
cause fat infiltrations of liver, reduction in fat of other tissues and keto- 
sis. 3. The stimulating action of the somatotropic hormone upon growth 
can be partly correlated with its acceleration of metabolism. 4. Injecting 
hormones into normal young animals results in animals of large size and 
precocious sexual development. 5. Acromegaly and gigantism produce 
overgrowing of bones and there may be an actual lengthening of the 
spinal column. 

Упражнение 3. Отработайте чтение следующих слов. 

nerve [na:v], touch [UtJ], actually ['aektjuali], area ['еэпэ], ether ['i:6dL 

anesthetics [,aenis'0etiks], novocaine ['nouvokein], yawning [p:nir)] 

Упражнение 4. Прочтите и переведите следующие Словосочетания. 

1. to react upon each other, reaction power, the reaction of eye to the 

light, Wasserman reaction, reaction of sensibility; 2. to feel one's pulse, 
to feel like doing smth, to feel tired, to feel fine, a feeling of danger; 3. to 
treat with penicillin, surgical treatment, treatment by exercises, to try 
many treatments for pneumonia, to be under treatment 


background image

Motor area 
Lesson 13 <► 171 

Упражнение 5. Просмотрите текст А и сравните по содержанию обе 

части текста. 

Text А 

The Nervous System. Brain and Nerves 

1.

 

Nerves lead from the spinal cord or from the brain to each part of 

the body. Then they lead from each part of the body back to the brain or 

spinal cord. The brain and spinal cord are the centres of this system of 

nerves. 

2.

 

All parts of your body are connected by nerves. The nerve cells with 

their fibres make up the nervous system. When we study one 

 


background image

172<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

nerve cell, 

we 

see that it has a long^ fibre at 

one end 

and short fibres at the other. 

The nerve cells send im-

pulses to each other by 

means of 

the fibres at their ends. 

These fibres do not actually touch but 

are so close to each other that 

an impulse 

can travel 

from one fibre to another. 

Physical agents become 

stimuli for nerve terminals by 

transferring energy from the external ^orid to the nerve terminals: 

3.

 

Thus all rierve cells connect with each other. There are millions of 

these connecting nerve cells. Thus a stimulus from any part of the body can 

reach any other part of it. In the spinal cord and brain, the nerve cells 

connect with each other by their connecting fibres. Outside the spinal cord 

and brain, certain long fibres are grouped together forming nerves. Each 

nerve is made up of thousands of nerve fibres together in a bundle, as a 

cable is made up of separate wires. 

The Brain Centre of the Nervous System 

4.

 

We know the nerves to carry impulses to the brain. We know that the 

brain sends these impulses along so that they go to the right place. The 
brainjs made up of threqparts

v

 The cerebrum sits like a cap on the 

cerebellum. And the medulla is that long portion connecting the brain with 
the spinal cord. The cerebrum has certain parts that do certain work. 
Studying human beings with accidental injuries of brains helped scientists 
to get information about these areas. For instance they have discovered 
that the part for thought, memory, and feeling is found in the front of the 
cerebrum. The part for hearing is found at the side of the cerebrum, and the 
part for sight in the back of the cerebrum. 

 

Silent 

area 

Smell and 

taste 

Auditory 

area 

Medull

Sensory 

area 

Cerebellu

Spinal 

cord 

Fig. 13.Diagram to illustrate some of the 

more important centres in cerebral 

hemispheres. 

Cerebral 

hemispher

es 


background image

Motor area 
Lesson 13 <► 173 

5.

 

Many experiments have shown that the brain is the centre of feeling 

and understanding. The nerve cells in the brain can be «put to sleep» with 
ether or other anesthetics. Then the brain does not feel any impulses from 

the part being operated on. Sometimes the nerve cells near the 

part of our body being treated may 

be deadened by 

novocaine, as

Speech area 

Visual area