Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32726

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

Lesson 13 ^ 179 

(Ответ: a) 3, 4, 5; 6) 1, 2; в) 6. Если вы ошиблись, повторите § 24 

Грамматического справочника.) 
Упражнение 3. Переведите следующие пары слов. 

1. a shoulder — to shoulder; 2. a load — to load; 3. a look — to look at...; 4. 

a sign - to sign; 5. a dream — to dream; 6. an aim — to aim 

(Ответ: 1. плечо—брать на себя, взваливать на плечи; 2. груз — 

нагружать; 3. взгляд — взглянуть на...; 4. знак — подписывать; 5. мечта 

(сон) - мечтать (видеть сон); 6. цель - целиться, направлять.) 

III. Microbiology 

LESSON FOURTEEN 

VIRUSES. BACTERIA 

1.

 

Условные предложения (§31) 

2.

 

Различные функции глаголов shall, will, should, would (§ 33) 

Часть I 

Слова к части I

disease [di'zi:z] nзаболевание, 

болезнь 

particle ['pcctikl] nчастица expect 

[iks'pekt] vожидать, предпо-

лагать 

hereditary [hi'reditari] а 

наследственный 

facilitate [fs'siliteit] vоблегчать, 

способствовать core[ко:]nядро

Упражнения 

Упражнение  1.  Переведите  следующие  условные  предложения  на 

русский,; 

язык. 

«> 

if 

1. The experiment would be ready by the end of the month if they 

supplied us with all the necessary material on the problem. 2. If a transverse 
section is made through the cerebral hemispheres, the inner white matter 
and the embedded grey matter may be observed. 3. All sensations such as 
touch, pain and temperature are lost if cerebral hemispheres are destroyed. 

 

 


background image

180<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

4.

 

If a piece of ice were placed against the skin, it would cause a sudden 

change in environment of the body and the sensation of cold would result. 

5.

 

If a man touches hot water, he quickly withdraws his hand.


background image

 

Lesson 10 ❖ 181 

*  пражнение  2.  Напишите  данные  предложения  так,  чтобы  они 

выражали маловероятное предположение. 

()бразец: If they get all the necessary material, they will be able to 

go on with their experiment. 

If they got all the necessary material, they would be able to 

go on with their experiment. 

1. If an object passes in front of the eyes, the changes in the intensity of 

the light stimulate the nerve endings in the eye. 2. If food is taken into the 
mouth, stimulation of the various receptors in the mucous membrane brings 
about reflex secretions. 3. If one can make a nerve connection between the 
sensitive receptor cells of the ear and the area in the brain associated with 
sight, it will be possible to perceive, or «see» sounds. 

Упражнение  3.  Напишите  данные  предложения  так,  чтобы  они 

выражали упущенную возможность совершить действие. 

Образец: If the doctor knows the reason of the patient's trouble, he 

will help him immediately. 

If the doctor had known the reason of the patient's trouble 

yesterday he would have helped him immediately. 

1. If the cerebral cortex in this animal is completely removed, no 

connection reflexes will be formed at all. 2. If she takes part in the 

conference, she will make a good report. 3. If we use new apparatus, we 

shall save much time. 4. If the surgeon on duty does not operate patient N., 

serious complications may result. 
Упражнение 4. Переведите следующие предложения с глаголамиshall, 

will, should, would. 

1. If you ascend in the atmosphere as in flying an airplane, climbing a 

high mountain, or riding a fast elevator, the atmospheric pressure, and that 
in the outer ear, will drop, while that in the middle ear remains the same. 2. 
Damage to one side of the brain will cause paralysis on the opposite side of 
the body. 3. He said he would prepare the report on the functions of sense 
organs. 4. They shall attend this lecture by all means. 5. There are certain 
aspects in the differential diagnosis which should be considered whenever 


background image

182Learning to Understand a Medical Text 
Упражнение 5. Прочтите и переведите данные гнезда слов. 

headache is found to be a distressing complaint in a patient. 6. He would 
work in the Anatomical Museum if he were free. 

1. to expect, expectable, expectance, expectant; 2. to facilitate, facilities, 

facility; 3. heredity, hereditary, hereditarily; 4. part, partial, particle 

Упражнение 6. Прочтите и переведите следующие словосочетания. 

infectious desease, diseases of childhood, to suffer from a disease, 

disease incidence, an expectant mother, a hereditary disease, partial 
pressure 
Упражнение  7.  Просмотрите  текст А  и скажите, что было  известно о 

вирусах до изобретения электронного микроскопа и что нового узнали 

о вирусах после его изобретения. 

Text А 

Viruses 

1.

 

/jFor  three-quarters of a century, scientists have known that 

many diseases of man, animals, plants and even of microorganisms are 

caused by transmissible agents which cannot be seen under the light 

microscope, they afe so small that they can pass through filters fine enough 

to hold back the most minute bacteria. These mysterious invisible agents 

were given the generic name;of virusesiln the 1930's, two great discoveries 

were made which provided concrete information concerning the nature of 

viruses. It was found that some of them would be crystallized almost as 

readily as if they were ordinary chemical substances. 

2.

 

Chemically, the active virus particles were found to behave like giant 

molecules. At about the same time, the electron microscope became 

available and permitted pictures to be obtained of these crystals as well as 

of particles present in fluids and other materials having virus activity. 

Viruses would now be seen as concrete objects instead of being merely 

imagined.

3.

 

^)The  first unexpected fact revealed by electron microscopy 

was that the various viruses differ among themselves in shape and in size, 

as various types of bacteria. The virologist can differentiate between 

several types of viruses on the basis of their size and shape as revealed by 

electron micrographs. For example, the vaccinia virus is rather large. In 

contrast, the polioviruses are much smaller and yield very characteristic 

Crystals. As to the tobacco mosaic virus, it can be crystallized in the form of 

thin needles having different lengths. $The viruses that attack bacteria, 


background image

Lesson 16 ❖ 183 

which are called bacteriophages, are more complex, at least in .hape. 

Many of them have a thin tail and a large round or cylindrical hcad.VEach 

active virus particle consists of at least two very different ivpes of structural 

components. One structure made up of nucleic acid, carries the genetic 

hereditary characteristics of the virus. Another, protein in nature, is thought 

to protect this genetic apparatus and to facilitate its transfer from one 

infected cell to another. For example, electron micrographs revealed that 

virus of tobacco mosaic consisted of an inner constituent of nucleic acid 

lodged within an outer coat, cylindrical in shape and made up of protein. 

The central structure, the core, should be compared to the nucleus of 

ordinary cells in higher organisms, which also contains large amounts of 

nucleic acid and also carries the genetic endowment. In fact, the nucleic 

acid core of this virus is its most essential constituent. However, proteins 

and nucleic acids are not the only structural components of active viruses. 

Certain viral particles have recently been shown to contain lipids as part of 

their essential structures. High-magnification electron micrographs will 

reveal furthermore that some of them possess a distinct membrane. If we 

examined t he structure of some of bacteria under highmagnification 

electron mi- croscope we should see that they possess a distinct 

membrane. 

Упражнение  8.  Прочтите  и  переведите  текст  А.  Первый  и  второй 

абзацы переведите письменно. 
Упражнение 9. Найдите в тексте А ответы на следующие вопросы. 

1. What have scientists known about viruses until the electrone mi-

croscope became available? 2. What two great discoveries were made in 
the 1930's? 3. Can the virologists differentiate between the types of viruses 
on the basis of their size or shape? 4. Are proteins and nucleic acids the 
only structural components of active viruses? 

Упражнение 10. Составьте письменно план текста А. 

Упражнение  11.  Найдите  в  каждом  абзаце  текста  А  предложение, 

ныражающее основную мысль данного абзаца, и переведите его. 
Упражнение  12.  Найдите  в  каждом  ряду  слово,  синонимичное  по 

значению первому слову ряда. 

1. ordinary — everyday, common, usual, often, habitual; 2. to reveal- to 

detect, to open, to find, to show, to demonstrate; 3. remarkable — usual, 
seldom, unusual, interesting; 4. material — findings, essence,data, 
evidence, matter