Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32725

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

184<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

Упражнение  13.  Найдите  в  каждом  ряду  слово,  противоположное  по 

значению первому слову ряда. 

1. inner - outside, out, outward, outer; 2. different - some, equal, 

something, the same; 3. to facilitate - to prevent, to hamper, to influence, to 
ignore; 4. within - out, outward, outer, out of, outside 
Упражнение  14.  Переведите  следующие  предложения.  Определите 

функции глаголов:shall, should, will, would. 

1. The most obvious properties of the ultramicroscopic viruses should be 

classified according to a) their invisibility with ordinary microscope; b) their 
refusal to multiply in artificial media; c) their ability to pass filters which hold 
back the smallest known bacteria. 2. In 1892 D. Ivanovs- ki found that the 
sap of leaves attacked by mosaic disease would retain its infectious 
qualities even after filtration. 3. Before the middle of the nineteenth century 
the word «virus» would be commonly applied to all toxic or poisonous 
substances. 4. If you examined viruses in the electron microscope, you 
would see that the particles of each type of virus possessed a characteristic 
shape and size. 5. If the strains of virus to which people are subjected are 
too different from thpse in the vaccine, the vaccine will become useless. 6. 
They shall improve their method of investigation if they want to obtain good 
results. 

Упражнение 15. Переведите на английский язык данные предложения 

письменно. 

1. Вирусы вызывают заболевания у людей, растений и даже 

микроорганизмов. 2. Вирусы табачной мозаики образуют кристаллы в 

форме тонких иголок различной длины. 3. Некоторые вирусы, как 

показали последние исследования, в своей структуре помимо белка и 

нуклеиновой кислоты содержат липиды и оболочки. 

Часть II 

Слова к части II 

consequently ['konsikwsntli] advеле- moisture ['moistfa] nвлага 


background image

Lesson 16 ❖ 185 

довательно, в связи с этим 

pollute [pa'lu:t] vзагрязнять 

distinction [dis'tirjkjn] nотличие, раз- pollution [pa'lurjn] nзагрязнение 

граничение 

Управления 

Vnpaaoiemie1. Прочтите и переведите следующие слова. 

destructive, microorganisms, chlorophyll, spores, to vary, variety, ocean, 

especially, polluted, alkaline, reservoir, mucus, mucous 

Упражнение  2.  Дайте  исходные  слова,  от  которых  образованы 

следующие производные. Переведитеихнарусскийязык. 

1. occurrence, occurrent; 2. moisten, moisture, moistureless; 3. distinctly, 

distinction, distinctive, distinctively 

Упражнение 3. Прочтите текст текст В (10 мин). 1) Разделите его на 2 

части соответственно вопросам: 

1.

 

What are bacteria? 

2.

 

Where do they occur? 

2)  Найдите  и  переведите:  а)  условные  придаточные  предложения, 

которые выражают маловероятные предположения; б) предложения с 

много- жачными глаголамиshall, will, should, would. 

Text В 

What are Bacteria? 

Bacteria rule the world. Man is dependent upon them from the day of his 

birth until the hour of his death. They are man's most useful servants and 
his most destructive masters. One is prone to ask: What are bacteria? 
Where do they occur? What are their functions? 

Bacteria are minute single-celled living beings devoid of roots, leaves 

and stems. They are so small that they can be seen only with the aid of a 
powerful microscope; They are often spoken of as microorganisms. This 
term includes not only bacteria but all forms of life so small that you should 
require the microscope in their study. They are often referred to as germs 
or microbes. The early investigators considered them animals and would 
refer to them as «animalcules». 


background image

186<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

If we examined the bacteria we should find that they have many of the 

characteristics of animals. Some have the power of independent motion. All 
are devoid of green colouring matter, chlorophyll; most of them are 
compelled to live upon complex foods as do the animals. Their general 
structure, their methods of growth, their formation of threads and spores, 
and their simplicity in some of the lower forms of plant life, have caused the 
biologist to class them as plants. However, it is impossible to make a 
clear-cut

1

 distinction between some microscopical plants and some 

microscopical animals.^he important thing to remember is that .bacteria are 
the simplest forms of life, and partake of the characteristics of both plants 
and animals. For this reason, and for convenience, scientists agree to 
consider the bacteria with the plants. 

Where do bacteria occur? Bacteria are widely distributed, occurring 

nearly everywhere. They are found in all natural soils, the number vary-
ing with the kind of soil, quantity of plant and animal debris present, 
moisture and treatment. They decrease in number with depth. Although 
they occur in air, it is not their natural home as under ordinary conditions 
they cannot grow and multiply in it. The number and variety found in air 
vary. The atmosphere of some high mountains and the air over the 
ocean far from shore may be free from bacteria. City and country air also 
differ from each other in the number and kind of bacteria which they 
contain. There is a great variation in the air of buildings. Bacteria are 
especially numerous where dust is plentiful. 

Most natural waters contain many bacteria. In sewage and polluted 

waters

2

 they are especially numerous. If measures against pollution and 

contamination of water were not taken in time there would be much 
danger to people's health. They occur only in small numbers or not at all 
in deep wells

3

 and springs.

4

 A turbid stream, which contains the drainage 


background image

Lesson 16 ❖ 187 

of many cities, has a great variety and number of bacteria in opposition to 
the clear, rapid flowing water of uninhabited mountainous regions. 

4

 

The intestines, owing to their alkaline reaction and the partly digested 

condition of their contents, are a great reservoir of bacteria. In the upper 
part there are few, but in the descending colon billions of bacteria are 
present. Sometimes they constitute one third of the total dry contents of 
the intestine. The health of the individual is determined by the number 
and kind of bacteria. 

The normal tissues and the blood of animals are usually free from 

bacteria. If ordinary saprophytic bacteria entered the animal's body they 
would be ingested and destroyed by leukocytes. Microorganisms are 
rarely found on certain healthy mucous membranes, such as those of the 
kidneys, bladder and lungs. Occasionally they pass through the skin or 
the mucous membranes of the digestive tract after which they may be 
found for a short time in the blood. In certain diseased conditions the 
blood and tissues of man and lower animals become filled with bacteria. 

Functions of Bacteria. The real significance of bacteria comes in the 

fact that we are living in a world filled with them. They cannot be kept out 
of the


background image

 

Lesson 13 ^ 188 

ilimentary tract. Considerable attention should be given to the favouring of i 

he beneficial bacteria in man. The great Russian bacteriologist Mechnikov i 

laimed that the rate with which man ages would be determined not by the 

vears he has lived, but by the bacteria, which inhabit his digestive system. 

Notes 

1.

 

clear-cut четкий 

2.

 

sewage waters сточные воды 

3.

 

well колодец 

4.

 

spring источник 

Упражнение  4.  Найдите  в  тексте  предложения,  более  полно 

выражающие мысль данных суждений. 

1. Man is dependent upon bacteria. 2. Bacteria are very small. 3. Bacte-

ria are often spoken of as microorganisms. 4. They have many characteris-

tics of animals. 5. Some characteristics of bacteria have caused the 

biologist to class them as plants. 6. We are living in a world filled with 

bacteria. 

ЧастьIII . 

Контрольно - обобщающие упражнения к уроку 14 

Упражнение 1. Найдите условные придаточные предложения, которые 

ныражают:  а)  маловероятное  предположение;  б)  упущенную 

возможность совершить действие. Переведитепредложения. . ** 

1. If you observe bacterial protoplasm under the optical microscope, it 

would appear simple in structure. 2. If the individual were in a healthy state, 
a large quantity of virulent microorganisms entering the body would be 
destroyed. 3. Certain water forms of bacteria, would die, if they were held 
above 30°C for more than a few minutes. 4. If bacteria had entered the 
body at the time of its active and unweakened condition they would have 
given it a very mild form of the disease. 5. It certian hygienie measures had 
been carried out we should have prevented the last year fatal epidemics.