Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32742

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

Lesson 10 ❖ 189 

(Ответ:a) 1, 2, 3. 6) 4, 5. Если вы ошиблись, повторите § 31 

Грамматического справочника.) 

Упражнение 2. Укажите, в каких предложениях словаshall, will, should, 

wouldимеют модальное значение. Переведитеэтипредложения. 

1. Great care should be taken ip cultivating bacteria. 2. The water should 

be kept clean by filtration and safe by desinfection with chlorine to destroy 
pathogenic and other forms of bacteria. 3. Pasteur could not believe that 
two compounds which acted so differently in one respect would be 
absolutely identical in every other way. 4. In the investigation of yellow fever 
it became necessary to find human volunteers who would risk contracting 
yellow fever. 5. They shall correct their mistakes themselves. 6. It will be 
difficult to diagnose this case. 

(Ответ: 1, 2, 4, 5. Если вы ошиблись, повторите § 33 Граммати-

ческого справочника.) 
Упражнение  3.  Дайте  форму  множественного  числа  от  следующих 

слов: 

bacillus, bacterium, coccus, foot, virus, genus, spirillum (Ответ: 
bacilli, bacteria, cocci, feet, viruses, genera, spirilla.) 

Упражнение 4. Выберите правильное значение выделенных слов. 

1. Bacteria may occur(происходить, случаться; встречаться) free or in 

aggregates. 2. The smallest bacteria are beyond the range(линия,ряд; 
предел) of our most powerful light microscopes. 3. The size of the 
microscopical organisms can be estimated by filtration, consequently they 
are referred to(направлятьк ...; упоминать; относитьк ...) as filtrable 
viruses. 4. Viruses attack all parts of the body excepf(исключая; помимо) 
the digestive system. 


background image

190<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

IV. Pathology 

LESSON FIFTEEN 

OSTEOMYELITIS, FRACTURES 

Повторение:ВременагруппыIndefinite 

(Active and Passive Voice) (§§ 10, 14) 

Часть I 

Слова к части I

acute [a'kju:t] а острый 

suppurative ['sApjus,reitiv] а 

гнойный suppuration 

[,sApjud'reiJh] nнагноение, гной 

distant ['distant] 

аотдаленныйinflammation 

Linfta'meijn] n воспалениеpus 

[pAs] nгной 

marrow ['maerou] 

nкостныймозгspread [spred] v 

распространять(ся) minor 

['maind] анезначительныйinflame 

[in'fleim] v воспалятьсяoedema 

[I'diims] nотек

«•vera  [si'vis]  а  резкий,  сильный  *appropriate[э  proupmt]  а 

подходящий, it*Kionj'riicfcn] nобласть, район, зона соответствующий 

Упражнения 

Упражнение  1.  Найдите  и  определите  время  и  залог 

глаголов-сказуемых в следующих предложениях. 

1. The earlier investigators of bacteria thought of them as tiny animals 

which were generally grouped together with the microscopic animals 
called protozoans. 2. Probably the bacteria are made up of various kinds 
of organisms, some are related to algae, others to fungi. Future research 
will doubtless throw more light on such relationship. 3. Before i he middle 
of the nineteenth century, the word «virus» was commonly applied to all 
toxic or poisonous substances, including snake venom. 4. Viruses are 
distinguished from poisons and venoms because of their infectious 
quality. 5. In addition to smallpox and yellow fever, viruses cause such 
human diseases as mumps, measles, poliomyelitis, chicken pox, 

 


background image

 

Lesson 10 ❖ 191 

Japanese Вencephalitis, infectious hepatitis, influenza and probably the 
common cold. 

Упражнение 2. Прочтите первый абзац текста А. Обратите внимание 

на произношение медицинских терминов. 

Упражнение  3.  Образуйте  производные  слова  согласно  данной 

модели и переведите их. 

Существительное + -ed= прилагательное: markзнак, метка, след; 

черта; известность —markedотмеченный, заметный; значительный, 

известный. 

fur(мех; налет на языке); bruise(синяк); fracture(перелом); disease; 

dress 

Упражнение 4. Прочтите и переведите данные однокоренные слова. 

1. distant, distance, distantly; 2. evident, evidence, evidently; 3. to 

inflame, inflamed, inflammable, inflammation; 4. to suppurate, suppu-

rative, suppuration;5. severe, severely, severity; 6. region, regional 
Упражнение 5. Прочтите и переведите следующие словосочетания. 

X-ray evidence, inflammation of lungs, abdominal region, regional 

operation, severe pain, attack of coughing, to be severely ill 

Упражнение 6. Просмотрите текст А и назовите основные симптомы 

острого остеомиелита. 

Text А Acute Osteomyelitis 

1.

 

In this text we shall discuss the signs and symptoms of acute 

osteomyelitis, an infectious suppurative disease affecting bones. 

Osteomyelitis is generally caused by Staphylococcus, which reaches 

the bones via the blood stream from a distant focus, often a throat 

infection. Its rise was especially sharp during World War II, particulary in 

1942-46 when the lack of due antibiotics made the disease uncured. 

2.

 

The disease generally affects the upper end of tibia or lower end of 

femur. The infection is followed by intense reaction, with pus formation in 

the marrow spaces. From there the suppuration spreads along the 

marrow cavity and also through the cortex, to erupt on the surface and 

form a subperiosteal abscess. In some cases the marrow cavity is widely 

involved; in others, on the contrary, there is a large subperiosteal ab-

scess, but little or no pus within the bone. 

3.

 

Almost always part of bone becomes necrotic, due to the toxic effect 

of pus under tension and to obliteration by the subperiosteal abscess of 


background image

192<>Learning to Understand a Medical Text 

Кfj tf 

Л 

the periosteal vessels supplying the bone cortex. The main ntitrient 

artery itself may be thrombosed, leading to necrosis of the major part of 

the bone. 

4.

 

Acute osteomyelitis generally affects children, especially if in poor 

health, after an infectious fever. Sometimes there is a history of minor 

injury to the part a few days before the onset of acute symptoms. 

5.

 

In a typical case the onset is sudden. Then pain and inflammation of 

the bone are accompanied by marked toxaemia. The temperature rises, 

often to 103° or 104° F, the face is flushed and the tongue is furred. The 

leucocyte count rises to 20.000 or more. Delirium is frequent. The pain is 

severe. The limb is held immobile. The skin over the inflamed region is 

hot and red, and dilated veins may be evident. Slight superficial edema 

appears early. Localising signs develop early in the case of a superficial 

bone such as the tibia, later if the bone is deeply placed. 

6.

 

Acute osteomyelitis is a dangerous disease, especially when it 

affects a deep-seated bone, such as the upper end of the femur, pelvis or 

vertebrae. In those who survive the acute phase the disease often 

persists as chronic 

osteomyelitis. Eventually complete restoration of functions and general 

health 

will be expected in most cases, when appropriate treatment is applied. 

Упражнение 7. Прочтите и переведите текст А Абзац 5 переведите 

письменно.


background image

 

N мражнение 8. Найдите в тексте А ответы на данные вопросы. 

Lesson 15 О193 

1. What kind of diseases is osteomyelitis. 2. When was its rise 

especially ■harp? Why?3.What is osteomyelitis caused by?4.Where 

does the infec- non localize? 5. What is the course of the disease? 6. 

How does the thsease begin in a typical case? 7. Does the disease 

persist as a chronic one or is complete restoration of functions and 

general health possible? 

Упражнение  9.  Переведите  данные  предложения.  Определите, 

какой частью речи являются выделенные слова. 

1. The disease generally affects the upper end of tibia or lower end of 

lemur. 2. The infection is followed by intense reaction, with pus formation 
in the marrow spaces. 3. Almost always part of the bone becomes 
necrotic, due to the toxic effect of pus under the tension. 4. The main 
nutrient artery itself may be thrombosed. 5. In those who survive the 
acute phase the disease often persists as chronic osteomyelitis. 

Упражнение  10.  Найдите  в  каждом  абзаце  предложения, 

выражающие основную мысль данного абзаца. Выпишите их. 
Упражнение  11.  Найдите  в  каждом  ряду  слово,  синонимичное  по 

значению первому слову ряда. 

1. distant - obvious, remote, far-away, distinct, close; 2. to involve - to 

invent, to include, to invite, to affect; 3. to spread — to go over, to divide, 
to distribute, to cover, to scatter; 4. onset - attack, beginning, process, 
turning-point; 5. severe — low, short-turn, acute, chronic; 6. region — 
locality, district, area, part, partition 

Упражнение 12. Найдите в каждом ряду слово, противоположное по 

шачению первому слову ряда. 

1. acute — dye, due, dull, dry; 2. minor — main, general, major, 

important; 3. evident — unclear, obscure; 4. appropriate - unsuitable, 
unfitting, common; 5. deeply — above, outside, superficially 

Упражнение  13.  Поставьте  глаголы-сказуемые  в  форму 

действительного залога.