Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21005

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

140

  administration                  personal                           archaeology 
  characteristic                    infantile                           distance 
  parenthesis                       phenomenon                    volcano

#6.   Examine  the  columns  of  derivative  words.  Transcribe  the 

words and put down accent marks. Explain the interrelation of 
stress tendencies in modern English. State the connection of 
word-stress, syllable structure and phonemic composition of a 
word.

  attitude — attitudinal                         palatalize — palatalization 
  organize — organization                    idiom — idiomatic
  hospitable — hospitality                    abbreviate — abbreviation 
  atom — atomic                                  benefit — beneficience
  possible — possibility                       calculate — calculation
  contribute — contribution                 active — activity

#7.   Arrange the following words into three groups. Put down accent 

marks. Comment on the distribution of stress.

  chairman                        give in                          bad-tempered
  ex-husband                    pre-packed                   wristwatch 
  narrow-minded              farther-in-law              intercultural
  bathroom                       overdone                      watch out
  twenty-eight                  short-sighted                underfeed
  irregular                         vice-president              kind-hearted 
  before-mentioned           fall down                      immortal
  beat back                       misbehave                   pass over 
  girlfriend                        headache                      illiterate
  good-looking                 well-informed              baseball 
  inartistic                         sub-editor                     unknown
  beamsman                     seventy-four                 ninety-five 


background image

141

  ultramodern                   cupboard                      non-stop
  radio-active                   antiseptic                     bring down

#8.   Study  the  following  accentuation  oppositions  of  compound 

words and word combinations. Speak about the distinctive func-
tion of word stress. Put down accent marks. Define each mem-
ber of the opposition.

  broad-arrow — broad arrow
  lighthouse — light house
  narrow-band — narrow band
  darkroom — dark room
  beggar-my-neighbour — beggar, my neighbour
  best-boat — best boat
  call-birds — call birds
  blue-jacket — blue jacket

#9.   Read the following words and put down stress marks. Bring 

together the facts you know about stress patterns of English 
words. Assign the following words to the appropriate pattern 
and make up a logical classification.

  market             proceed              luxuriant                international
  total                 pronounce          familiar                  misprint
  grumble           again                  location                  vice-admiral
  mother             aflame               original                  over-serious
  ready               alike                   evaporate               pre-heat
  colour              advise                historian                 ultracritical
  reason              withdraw           academy                 fortification
  engine              withhold             political                 recognition
  picture             divide                 hard-working         academician
  refuge              disturb               light-blue               patriotic


background image

142

  monitor              fixate                   open-handed        recommend
  cinema               dictate                  armchair               originality
  faculty               surprise                gas-stove             composition
  policy                 rely                      give up                 repetition
  origin                 articulate              go out                   constitution
  symbolize          biology                 get lost                 scientific
  situate                geometry             non-final              experimental
  celebrate            philosophy           illegal                   accidental
  clarify                metallic                immaterial           nationality
  therapist             psychologist         inoffensive           hospitality
  execute               geography            irrational              CIS
  institute              photographer       ex-president         WHO
  classroom           efficient               remake                 WTO
  roundabout         essential               reorganize            UNSC
  oval-shaped       habitual                underdone            OSCE
  before                courageous           antiwar                 IMF 
  behave               delicious              subsection            LSE

E

xercise Block 7

#1.   Pronounce the statements with a falling tone. Pay attention to 

the position of the nucleus and to the stress of notional and func-
tional parts of speech. Intone the sentences.

1)   This is a nice garden. — This isn’t a nice garden.
      This is a nice garden. — This isn’t a nice garden.
2)   They want to win a victory. — They don’t want to win a victory.
3)   This is a crimson rose. — No, it isn’t. It is a white rose. That is 

a crimson rose.


background image

143

4)   Becky likes wild violets. — No, you are wrong. She doesn’t like 

wild violets. She likes garden violets.

5)   Helen’s daughter is a doctor. Betty’s son isn’t a doctor. He is a 

sailor.

#2.   Read and intone the following sentences. Observe intonation of 

enumeration.

1)   June, July and August are summer months.
2)   The dog is in the garden and the cat is on the chair.
3)   I’m a part-time worker. Monday, Wednesday and Friday are my 

working days.

4)   One, two, three, four, five
      Tommy caught a fish alive.
      Six, seven, eight, nine, ten
      Johny let it go again.

#3.   Pronounce the disjunctive questions with a corresponding into-

nation contour. Mind the stress of notional and functional parts 
of speech. Intone the sentences.

1)   The hat is on the shelf, isn’t it?
2)   The cup isn’t on the table, is it?
3)   These are cedars, aren’t these?
4)   Those aren’t pines, are those?
5)   You like this place, don’t you?
6)   Jill won’t go to that party, will she?
7)   The teacher praized my work, didn’t he?
8)   Alice hasn’t got a dictionary, has she?

#4.   Read and intone the sentences given below. Observe differences 

in the intonation of general and special questions.

1)   Is this a cotton dress? — No, it isn’t. It’s a synthetic one.
2)   What is there in the bag? — It is a new collection of nursery 

rhymes.


background image

144

3)   Do you really like her new 

style?! — I really do. She looks quite 

nice.

4)   Where is Mr. Blake? Is he in the park? — No, he isn’t. Mr. Blake 

is at the Institute.

5)   Whose things are these? — Tom’s. These are Tom’s things.
6)   Will you put onions in the soup? — No, I won’t. I don’t like 

onions. I’ll take a clove of garlic.

7)   Who is that lean man? — That’s Roger. He’s been in hospital 

for three weeks already.

8)   How many guests are there at the party? — There are six of them.

#5.   Read and intone the following sentences. Make distinctions in 

the intonation of imperative and exclamatory sentences. Pay at-
tention to the position of the nucleus.

1)   Don’t take the map. Take the textbook. 
2)   How cruel of them to leave the baby alone!
3)   Don’t give a pen to Jane. Give it to me.
4)   You are absolutely right! They shouldn’t have done that.
5)   Be quick. Have some coffee and toast. We must be off in a 

minute.

6)   What a nice country house! 
7)   Meet my family. This is Mum and Dad.

#6.   Intone and pronounce the alternative questions and answers to 

them.

1)   Is Canada in the South or in the North? — It is in the North.
2)   Are they speaking Italian or Spanish? — I don’t know. I can’t 

hear them quite well.

3)   Is this old pit deep or shallow? Is that big field black or yellow?
4)   Is this or that a new teacher? — Both are.
5)   Is it a trumpet or a saxophone? — Neither. It’s an oboe.