Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21011

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

130

#2.   Write down a complete description of every English consonant 

phoneme. Enclose in brackets the characteristics, which are not 
phonologically relevant.

  Example:   [p] noise, occlusive, plosive, bilabial (voiceless), fortis,  

              (oral).

                    [b] noise, occlusive, plosive, bilabial (voiced), lenis,  

              (oral). 

#3.   Read and transcribe the following words with occlusive fortis 

stops. Observe different degrees of aspiration.

  port                        paper                       cart                       school
  cut                         talk                           top                       proper
  poker                     pit                            cost                      take
  speech                   stop                          poke                     porter
  cook                       poor                         taxi                       bat

#4.   Read and transcribe the following pairs of words. Avoid palata-

lization of initial plosives and fricatives. Observe slight palata-
lization of affricates before front vowels.

  part — peel                      cart — key                     thus — theme 
  guest — game                  bag — big                      chose — cheese
  tooth — teeth                   far — feet                      chest — chin
  door — day                     hut — heat                     just — gist

#5.   Read the following groups of words. Mind full voicing of initial 

and intervocalic plosives and fricatives. Observe their partial 
devoicing in final position.

  veal — cover — dove
  that — mother — with
  zebra — bosom — doze
  giraffe — pleasure — garage
  bad — rubber — mob
  dig — lady — bed
  goal — eager — bag


background image

131

#6.   Read the following words and give their broad and narrow tran-

scription. Make distinctions between dark [l] in final positions 
and before consonants, and light [l] before vowels and [j].

  let                                 leave                                help
  tell                               fall                                   value
  all                                 silk                                   salt

 

#7.   Read the following groups of words. Give their broad and narrow 

transcription. Observe longer pronunciation of nasal sonorants in 
final positions, before voiced consonants and vowels. Keep the 
usual shorter pronunciation before voiceless consonants.

  sing — singing — sink
  sun — sunny — send — sent
  dim — lambs — mole — lamp
  men — mend — many — meant
  long — longer — think

#8.   Read  the  following  pairs  of  words.  Transcribe  the  opposed 

sounds. Discuss their relevant features.

  bet — bed                                              ten — men
  make — mate                                         tale — sale
  can — cat                                               tan — pan
  tame — lame                                         tin — bin
  tool — fool                                            teal — veal

#9.   Make sure that you remember English vowel phonemes. Fill in 

the following table.

horizontal movements of the tongue

vertical 

movements of 

the tongue

v

ariations in the 

height of vertical 

movements

front

front-

retracted

central

back-

advanced

back

close (high)

narrow variant

broad variant

mid (half-open)

narrow variant

broad variant

open (low)

narrow variant

broad variant


background image

132

#10.   Write down a complete description of every English vowel pho-

neme. Enclose in brackets the characteristics, which are not 
phonologically relevant.

    E

xample:   [ı] front-retracted, close, broad variant, (unrounded,  

                short) monophthong.

                      [i:]  front,  close,  narrow  variant,  (unrounded,  long)  

                diphthongoid.

                      [eı] diphthong, the nucleus is front, mid, narrow vari- 

                ant (unrounded).

#11.   Read the following groups of words. Give their broad and nar-

row transcription. State differences in vowel length, tenseness 
and checkness of corresponding vowels. Say if they are relevant 
for phonological distinctions.

    pity — pig — pit                           bore — bored — bought
    bed — bet                                      look — good
    sad — sat                                       mud — cut
    car — card — cart                         fur — firm — first
    mog — mock                                 away — teacher
    see — seed — seat                         go — goal — goat
    who — soon — soup                     how — howl — house
    lay — laid — late                          here — real — fierce
    tie — tied — tight                         care — scared — scarce
    toy — toys — voice                       cure — cured

#12.   Read the following pairs of words. Transcribe the opposed 

sounds.  What  makes  them  allophones  of  different  pho-
nemes?

    bun — boon                                   pill — peel
    can — corn                                    bed — bid
    bat — bet                                       such — search


background image

133

Exercise Block 4

#1.   Read the following words. Say what type of sound juncture is 

affected. Classify types of consonant modifications. Mark them 
with the help of corresponding signs.

  try                        rotten                       team                     sixths
  fried                     burden                     sit                         sty
  press                    symphony                miss                     Spain
  tree                       John’s                      pit                        sky
  small                    thanks                      tip                        twice
  snake                   moon                       feet                       sweater
  dry                       who                         hit                        question
  draw                     cool                         cheese                  playing
  horseshoe             tall                           leap                      staying
  cattle                    bar                           lie                         bark
  little                     meet                         punch                   cargo

#2.   Comment on the type of vowel modifications in the following 

words. Give their phonetic notation.

  laboratory                                            peal
  conceive                                               pit
  pea                                                       me
  man                                                     sing

#3.   Comment on the type of sound modifications at word bounda-

ries. Arrange them into several groups. Give the phonetic nota-
tion of sound modifications.

  at the                        great trouble                     mashed potatoes
  said that                   bad desk                           kept quiet
  at rest                       cold pan                           slammed the door
  at once                     black cat                          thin one


background image

134

  thank you                 cold pie                            that one
  could you                 at last                               wrong one
  in case                     come from                       rounding
  big bag                     in fact                               for a month
  big bat                     already                             for me

#4.   Speak about possible combinative and positional changes in the 

following sentences. Explain the reasons for their use.

  Some of the boys drink a pint of milk every day.
  You won’t believe 

this!

  Perhaps I should go.
  There are lots of books.
  Oh, I like it!
  My thigh and my arm still hurt.
  Do you have it in mind?
  You’re so brave!
  Jack could’ve apologized.
  It’d be difficult.

#5.   Read and transcribe the following poems. Find and explain cases 

of sound modifications. Mark them with the help of correspon-
ding signs.

  1)   Spring is here,
        The glorious spring,
        When young lams gamble
        And little birds sing.
        The fields are all green,
        The trees are in bud.
        Away with the snow
        The rain and the mud.
  2)   On top of a bus in spring time,
        Along the country lane,
        The trees all bright with blossom,
        I hear the bird refrain.