Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21007

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

135

        I see a field where lambs play,
        And peeping through the grass
        The little yellow primroses
        Nod their petals their path.
        Yes, spring time is the best time,
        Everything is so gay ...
        As over the hill and down the lane
        The bus goes on its way.

#6.   Classify  the  following  examples  of  vowel  alternations.  Tran-

scribe the alternated phonemes.

  mean — meant — meant                       take — took — taken 

  dig — dug — dug                                  sit — set 

  write — wrote — written                       rise — raise

  sing — sang — sung                             fall — fell

  wear — wore — worn                           feast — festive

  hide — hid — hidden                            long — length

  speak — spoke — spoken                     wise — wisdom

  know — knew — known                       hot — heat

  give — gave — given                            courage — courageous

  get — got — got                                    stable — stability

  teach — taught — taught                       nation — national

#7.   Group the following examples of consonant alternations. Tran-

scribe the alternated phonemes.

  send — sent                                           advice — advise             

  lend — lent                                            house — house

  use — use                                              important — importance

  defence — defend                                  loose — to lose

  intent — intend                                      close — to close

  speak — speech                                     a device — to devise


background image

136

#8.   Find and transcribe the alternated vowel and consonant phonemes. 

Give your own examples of vowel + consonant alternations.

  live — life
  bath — bathe
  breath — breathe
  loss — lose

#9.   Read and transcribe the following instances of historical eli-

sion. Underline the elided sounds. Add some more examples of 
your own.

  write                              fasten                             column
  know                             soften                             lamb
  gnat                               whistle                           sword
  listen                              castle                             debt

E

xercise Block 5 

#1.   Define the syllabic type and structure of the following words. 

Underline the peak of the syllable.

  ear                               clench                              spray
  mat                               twists                               at
  must                             strength                            act
  place                            pie                                   asks
  spleen                          play                                 texts

#2.   Read  the  following  words.  Define  the  structure  of  syllables, 

which consist of consonants. Mark the syllabic sonorant.

  cable                                              adjacent
  sudden                                           bundle
  freedom                                         pupils


background image

137

#3.   Divide the following words into three groups. Work out the rules 

determining a syllable boundary for each group. Identify the 
syllable boundary.

  farther                            abduct                              finish
  mother                           dreamer                           beloved
  answer                           drummer                          lady
  baby                               afraid                               scanner
  beggar                           corner                              admire

#4.   Comment on the difference in syllable division of the following 

English and Russian words.

  bigger — 

бегом                                       coffee — кофе

  model — модель                                     motto — моток

  runner — рано                                         liver — ливер

  medal — медаль                                     Philip — филин

  sachet — саше                                         bitter — бито

#5.   Study the following sentences. Find meaningful oppositions. De-

tect the realization of the phonological function of syllable divi-
sion.

  The gentleman with a black tie has a blacked eye.
  I scream whenever I take very cold ice-cream.
  At all our evening parties a tall boy invited Jill to dance.
  Whenever rain falls, we never have umbrellas.

#6.   Study the following examples of open juncture. Turn them into 

those with close juncture. Transcribe both examples and mark 
them with [+].

  an ice house — a nice house                  plum pie — plump eye

  it slips — its lips                                    fine day — find A

  keep sticking — keeps ticking               a name — an aim

  one zone — one’s own                          my claim — Mike lame


background image

138

#7.   Separate the following words in orthography if it is possible. Use 

the rules for syllable separation.

  agreeable                                       plumber
  bored                                             submit
  writing                                           shopgirl
  brotherhood                                   mosaic
  desks                                             swiftly
  overcome                                       postman

E

xercise Block 6

#1.   Compare the accentual structure of English and Russian words 

given below. Prove the necessity of word-stress for language 
learning.

  articulation — 

артикуляция 

  sentimentality — сентиментальность

  organization — организация 

  distribution — дистрибуция

  temperamental — темпераментный

  illumination — иллюминация

  antagonistic — антагонистический

  nationalization — национализация

#2.   Accent the following polysyllabic words with two or three de-

grees of stress. Show the differences between British and Ame-
rican pronunciation models.

  accelerate                       justify                              adversary

  testify                             economize                       oratory

  memorize                       functionary                      abdicate

  ceremony                       enumerate                        nationalize

  demonstrate                   verify                               legitimate


background image

139

#3.   Study the columns of the accentuation oppositions. Transcribe 

and  accent  the  words.  What  phonological  functions  of  word 
stress are realized? How is it connected with the phonemic com-
position of a word?

  accent — to accent                          progress — to progress

  addict — to addict                           forecast — to forecast

  contrast — to contrast                      conflict — to conflict

  record — to record                           abstract — to abstract 

  produce — to produce                     perfect — to perfect

  increase — to increase                     patent — to patent

#4.   Observe the realization of different types of the recessive ten-

dency in the following words. Put down accent marks and ex-
plain the origin of the words.

 

implore                  brother                   disdain               expect

  fellow                    chauffeur                yellow                enemy 

  submit                    renew                     persuade             pretend

  honour                   sister                      diplomat            cattle

  withdraw               forget                     foresee               husband 

  father                     saunter                   water                  refuse

  review                    begin                      nourish              restaurant

  reason                    finger                     demand              daughter 

  apart                       clinic                      clothes               command

#5.   Read the following words. Put down stress marks and state the 

origin of words. Comment on the realization of rhythmical ten-
dency in English accentuation. 

  psychology                      satisfactory                      terrorist

  umbrella                          stiletto                              violoncello 

  décolleté                          impression                       development