Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21023

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

55

—   regressive voicing or devoicing in closely connected pairs of 

words, which usually include two functional words or a combina-
tion of a notional and a functional word (

I have to do this. She’s 

fine. Of course.

). 

It’s important to mention that English consonants are not subjected to 

voiced-voiceless or voiceless-voiced assimilation within non-compound 
words (

anecdote

,

 birthday

,

 obstinate

) or in free combinations of two no-

tional words (s

it down

,

 this book

,

 these socks

,

 white dress

).

II.

 

Accommodation 

is the adaptive modification of a consonant un-

der the influence of a neighbouring vowel which includes the following 
changes:

—   labialization of consonants under the influence of the following 

back vowels [

ɔ, o:, u, u:, 

a:], resulting in lip rounding (

pool

,

 rude

,

 

ball

,

 car

);

—   labialization of consonants under the influence of the following 

or preceding front vowels 

[ı, i:], resulting in lip spreading (

tea 

— eat

,

 feet — leaf 

,

 keep — leak

,

 pill — tip

);

—   palatalization of consonants under the influence of front vowels [ı, 

i:] (cf: 

part — pit

,

 top — tip

,

 far — feet

,

 hard — hit

,

 chance — 

cheese

).

III.

 

Elision

 is a complete loss of sound in the word structure in con-

nected speech. The following examples of consonant elision are observed 
in modern English:

—   loss of [h] in personal and possessive pronouns 

he

his

her

hers

 

and the forms of the auxiliary verb 

have

 (

What has he done?

);

—   loss of [l] when preceded by [o:] (

always

);

—   loss of plosives [p, t, k, b, d, g] in clusters followed by another 

consonant (

next day

,

 just one

,

 last time

,

 old man

);

—   loss of 

[θ, 

ð] in clusters with [s, z, f, v] (

months

,

 clothes

,

 fifth

,

 sixth

);

—   loss of [v] before other consonants in rapid speech (

give me your 

pen

).

IV.

 

Insertion

 is a process of sound addition to the word structure. There 

are the following cases of this consonant modification type in English:


background image

56

—   linking  [r],  which  reveals  its  potential  pronunciation 

(

car

z

owner

);

—   intrusive [r] pronounced in word combinations with vowels in the 

word-final and word-starting positions (

china

z

and glass

);

—   inserted [j] after word-final diphthongs gliding to [ı] (

saying

,

 

trying

);

—   inserted [w] after word-final diphthongs gliding to [u] (

going

,

 al-

lowing

);

—   inserted [t∫, ʤ] instead of word-final [t, d] before [j] (

could 

you

).

2.2. Modifications of vowels in connected speech

The main types of sound modifications characterizing vowels are re-

duction and elision.

I.

 

Reduction

 is the weakening of vowels in unstressed positions, de-

termined by the position of a vowel, the stress structure of a word or the 
tempo of speech. This type of vowel modification may be qualitative, 
quantitative, or both.
1.   Quantitative reduction is the decrease of vowel quantity when its 

length is shortened under the influence of the following factors:
—   word stress: vowels in unstressed positions are usually shorter (cf: 

Is

 

/

 

he

 [hi:] or 

\

 

she to blame?

 vs. 

At 'last he

 [hi] 

has

 

\

 

done it

.);

—   position of a vowel in a word: the positional length of English 

vowels is the longest in the end, shorter before a lenis consonant, 
and the shortest before a fortis consonant (cf: 

he

 [hi:] — 

heel

 

[hi·l] — 

heat

 [hit]).

2.   Qualitative reduction is the loss of vowel quality (colour) which gene-

rally results in the following changes:
—   reduction of the vowels of full value to the neutral sound 

[ǩ] in 

unstressed positions (

a

nalyze

 ['ænǩlaız] — 

analysis

 [ǩ'nælısıs]);

—   slight nasalization of vowels preceded or followed by nasal con-

sonants [n, m] (

no

,

 my

,

 can

,

 come

). 


background image

57

II.

 

Vowel elision

 (zero reduction) is the complete omission of the 

unstressed vowel which is realized in connected speech under the influ-
ence of tempo, rhythm and style of speech. It usually occurs:

—   in notional words within a sequence of unstressed syllables (

his

-

tory

 ['hıstǩrı] → ['hıstrı], 

territory

 ['terıtǩrı] → ['terıtrı]);

—   in  notional  words  within  unstressed  syllables  preceding  the 

stressed one (

correct

 [kǩ'rekt] → [k'rekt], 

suppose

 [sǩ'pǩuz] → 

[s'pǩuz]);

—   in unstressed form words within a phrase (

Has he done it?

 [hæz hi· 

/

 

d

n ıt] → [hǩz hı 

/

 d

n ıt] → [ǩz ı 

/

 d

n ıt] → [z ı 

/

 d

n ıt]).

2.3. Complex vowel and consonant modifications

Contemporary modifications of sounds in English include the cases 

of complex sound modifications with both vowels and consonants. They 
are quite difficult to classify. 

For example, here belong the pronunciation of the construction ‘

be 

going to

’, the Infinitive after the verb ‘

want

’,

 

and the verbal form ‘

have 

got to

’ in rapid speech:

I want to drink

.

 

[aı 'wɔnǩ 'drınk]

We’ve got to go there

.

 

[wıv 'gɔtǩ 'gǩu ðεǩ]

He’s going to come

.

 

[hız 'gɔnǩ 'k

m]

§ 3. Notion of alternation and its types

As it has been stated, allophonic modifications of speech sounds are 

quite regular. They are predicted by the context establishing changes of 
allophones in each position. But there are variations of a different kind 
in English called 

sound alternations

 which involve interchange be-

tween related phonemes as well. Two types of alternations are presented 
in English on the synchronic and diachronic levels: historical and con-
temporary.


background image

58

I.

 Sound alternations that are traced back to the phonemic changes in 

earlier periods of

 

language development and are known as 

historical

. In 

this case the alternating sounds are affected not by the present-day pho-
netic position or context but by certain diachronic processes which reveal 
sound changes made in the course of language history. They are now-
adays reflected in English as alternations of phonemes used for differen-
tiating words, their derivatives and grammatical word-forms. Historical 
alternations mark both vowels and consonants. They usually have certain 
orthographic representation and may be supported by suffixation and 
stress shifting.
1.   Vowel alternations are exemplified by:

—   distinctions of irregular verbal forms (

get — got — got

know — 

knew — known

);

—   distinctions of causal verbal forms (

to rise — to raise

);

—   distinctions of singular and plural noun forms (

goose — geese

man — men

);

—   distinctions of parts of speech in etymologically correlated words 

(

long — length

).

2.   Consonant alternations represent: 

—   distinctions of irregular verbal forms (

send — sent — sent

);

—   distinctions of parts of speech in etymologically correlated words 

(

defence — to defend

);

—   reduction of consonant clusters in the initial (

write

know

gnat

), 

medial (

listen

whistle

) or final positions (

lamb

).

3.   Vowel and consonant alternations are presented by distinctions of 

parts of speech in etymologically correlated words (

live — life

bath — to bathe

).

II.

 Sound alternations on the synchronic level are known as 

contex-

tual 

or 

contemporary

. They concern the phonemic structure of mor-

phemes under the influence of other morphemes joined to them. Such 
phonemic changes do not have any spelling representation and characte-
rize sounds in weak positions, namely unstressed positions for vowels 
and final or pre-consonantal position for consonants.


background image

59

The study of contextual alternations differs from the study of sound 

modifications. The latter is mainly connected with the articulatory and 
acoustic aspects of sound phenomena whereas the first one deals with 
phonology and touches upon the problem of phoneme identification of 
alternated sounds in weak positions. 

Let’s consider the following example. If we take the first syllabic 

vowel of the words 

ac

'

tivity

 and 

con

'

trast

 and compare it with the first 

syllabic vowel of the words '

active

 and '

contrast

, we’ll clearly see the 

difference in sound representation. It is the weak position of a vowel in 
the first case and its strong position in the second one. 

But the question is in defining the phonemic status of the vowel in its 

weak position. There are two possible variants when in the words 

ac

'

tivity

 

and 

con

'

trast

 the first syllabic vowel may be considered:

—   either as the principle allophone of a neutral phoneme 

[ǩ];

—   or as subsidiary allophone of [æ] and [ɔ] in the words '

active

 and 

'

contrast

, correspondingly. 

The difference is quite significant, because the sound [ǩ] may be iden-

tified either as an independent phoneme, or as a neutralized allophone of 
some other phoneme. This problem still doesn’t get a single decision in 
modern linguistics.

Yet in case of the English language the problem of contextual alterna-

tions and phoneme identification is said to be not so important. Numerous 
phonetic simplifications of units larger than phonemes manifested in con-
nected speech don’t seem to affect the meaning of English sentences. 
Omissions of speech sounds made in this or that word for the sake of the 
economy of pronouncing efforts do not lead to excessive ambiguity. 

For example, the auxiliary verbs 

have

 and 

be

, in the 3

rd

 person singu-

lar (

has, is

) reduced to a single sound [z] are properly recognized by the 

listener because of their syntactic function in the context. So the sound 
sequences [z 'nik 'k

miŋ] or [z 'nik 'k

m] are easily reconstructed as ‘

Is 

Nick coming?

 

or ‘

Has Nick come?

The same is with the possessive -

’s 

and the plural -

s

 of nouns pro-

nounced as [z]. In the sound sequences [ðǩ 'bɔız 'skeıt] or [ðǩ 'bɔız 'pen] the 
sound [z] is correspondingly recognized as the plural or possessive forms 
of a noun: ‘

The boys skate

’ or ‘

The boy’s pen

’.