Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21030

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

95

(Low Fall, High Fall, Low Rise, High Rise, Fall-Rise), and three optional 
tones (Rise-Fall, Rise-Fall-Rise, Mid-Level).

It’s important to mention, that every part of the intonation pattern 

besides the nucleus is considered to be optional. 

For example, let us consider the importance of sentence parts in the 

following dialogue:

Who’s done it?

 — 

Well, that’s Jack actually.

 

It is obvious that in the second sentence of the dialogue the nucleus 

Jack

’ is the only part of the intonation group which is really informative. 

All other parts (the pre-head ‘

well

’, the head ‘

that’s

’, the tail ‘

actually

’) 

can be omitted in real speech, because they are not necessary for under-
standing the meaning.

§ 5. Methods of indicating intonation

The best way of representing intonation in the text is the system of 

special symbols:

—   level arrows which indicate the starting point of the head (→);
—   superscript line signs representing stressed syllables (');
—   interlinear line signs representing half-stressed syllables (

ı

); 

—   downward and upward arrows or slants which indicate the nu-

cleus (\);

—   vertical bars indicating syntactic pauses ( || or | );
—   wavy bars indicating emphatic or hesitation pauses (¦). 
The abstract notation of intonation is usually presented by the system 

of tonograms with dots, dashes and slash marks which are put at the nec-
essary pitch level:

—   two parallel horizontal lines (staves) represent the range of human 

voice; 

—   dashes represent a level tone of stressed syllables (─);
—   dots represent unstressed syllables (·);


background image

96

—   downward and upward curves represent the final nuclear tone;
—   vertical bars indicate the temporal component (|| , | or ¦).
This representation is called ‘a stave’ or ‘a tonogram’. 

§ 6. Functions of intonation

Intonation is an important means of human communication. On the 

functional level intonation is studied as the list of its linguistic functions 
and the ways of their differentiation.

One of the most developed classifications in foreign linguistics is 

presented by D.Crystal, who distinguishes the following 

functions of 

intonation

:

—   the emotional function, which serves to express attitudinal mean-

ing (interest, impatience, delight, irony, shock, anger, etc.);

—   the grammatical function, which helps to identify certain gram-

matical structures in oral speech (statement, question, exclama-
tion, command); 

—   the informational function, which draws the listener’s attention to 

the new information in an utterance with the help of the most 
prominent tone; 

—   the textual function, which helps to contrast and organize mean-

ingful units larger than the sentence;

—   the psychological function, which splits stretches of speech into 

units that are easier to perceive and memorize;

—   the indexical function, which serves an important marker of per-

sonal or social identity with the help of distinctive prosodic fea-
tures.

Russian linguists consider the functional aspect of intonation in a dif-

ferent way. Intonation is treated as a complex phenomenon with a ge-
neral function of communication. This communicative function of into-
nation is realized in the process of speech communication and serves:

—   to structure the information content of a text and identify new 

information;


background image

97

—   to determine the speech function of a phrase and indicate sentence 

types; 

—   to convey attitudinal meaning (surprise, annoyance, etc.);
—   to structure a text and organize smaller units (phrases, intonation 

groups);

—   to differentiate between the meaning of the units with the same 

grammatical structure and lexical composition;

—   to characterize a particular style of oral speech.
For the purposes of language teaching Russian phoneticians (M.A. So-

kolova, K.P. Gintovt, and others) define the following 

two main func-

tions of intonation

 as a powerful means of communication: the constitu-

tive and the distinctive ones.
1.   The constitutive function characterizes intonation as an organizing 

mechanism. 

            On the one hand, it delimitates texts into intonation groups with 

a certain structure; on the other hand, it integrates intonation groups 
when forming a complete text. A broad classification of intonation 
patterns, different and specific in their nature, is singled out in every 
language. Their material realization helps the speaker to construct the 
utterance and enables the listener to perceive it.

2.   The distinctive function of intonation helps to distinguish commu-

nicative types of sentences, the actual meaning of a sentence, the 
speaker’s attitude to its contents and the style of the utterance. 
The distinctive function of intonation is realized in the opposition of 

the same word sequences which differ in certain parameters of the intona-
tion pattern. 

For example, the meaning of the phrases: ‘

If 

Tom

 calls let me know 

at once

’ and ‘

If Tom 

calls

 let me know at once

’ is easily distinguished 

thanks to the opposition of different intonation patterns of the first intona-
tion groups. The first sentence means that a few people are expected to 
call but it is Tom who interests the speaker; the meaning of the second 
one is that no one else but Tom is expected to call. 

The opposition in the pitch parameters of the sentences ‘

I en

\

joyed it

’ 

and ‘

I en

/

joyed it

’ shows the reserved attitude of the speaker in the first 


background image

98

case, and the attitude implying a continuation like ‘

but it could have been 

a lot better

’ in the second one.

§ 7

The phonological aspect of intonation

The phonological (functional) aspect of intonation is studied by a 

special branch of phonology called 

intonology

. Numerous attemts to de-

scribe phonological facts of the intonation system in our country and 
abroad show that there are far more questions here than in the field of 
segmental phonology. 

From the point of view of intonology all the constituents of an intona-

tion pattern form a complex system of abstract units. These phonological 
units, just like phonemes, consist of a number of variants. 

Let us consider this problem more carefully by the example of one of 

the units of phonology.

The phonological tone units are called 

terminal tonemes

. They con-

sist of a number of 

allotones

: principal and subsidiary.

The principal allotone is realized in the nucleus — the most powerful 

phonological unit that serves to distinguish the type of the sentence. For 
example:

'

Tom 

\

called me

. (statement)

'

Tom 

/

called me

? (general question)

The subsidiary allotones get realization in the pre-head or in the tail 

if there are any, for instance:

\

No

.

\

No, Mary

.

Oh, 

\

no, Mary

.

The number of terminal tones indicates the number of intonation 

groups, which may be important for the meaning. Then the division of the 
sentence in two or more intonation groups conveys different ideas.

For example, let us analyze the following sentence: ‘

My partner who 

went away on business last month has just arrived

.’ 

The division in two intonation groups indicates that the speaker has 

more than one business partners:


background image

99

My partner

 

who went away on business last month

, | 

has just arrived

 ||. 

The division in three intonation groups means that he’s the only busi-

ness partner:

My partner

, | 

who went away on business last month

, | 

has just arrived

 ||.

Terminal tones also identify the semantic centre of the utterance and 

single out the information. For example, the unusual stress of form words 
instead of content ones expresses the speaker’s feelings and attitudes:

'

don’t 

\

like him

. (neutral)

\

don’t 

|

like him

. (annoyed)

Besides tonemes, the classification of phonological units constituting 

intonation patterns includes other abstract units: intonemes, accentemes, 
chronemes, etc. They also include variations.

§ 8

English rhythm

It’s impossible to describe English intonation without reference to 

speech rhythm, because the interrelated prosodic components (pitch, 
loudness, tempo) and speech rhythm are inseparably connected. Rhythm 
makes up the framework of the spoken message.

A general term of ‘rhythm’ implies a regular recurrence of some phe-

nomenon in time. Speech production is naturally connected with the pro-
cess of breathing, it is conditioned by physiological factors and is charac-
terized by rhythm. Rhythm as a linguistic notion is realized in lexical, 
syntactical and prosodic means, mostly in their combinations. 

Speech rhythm

 is traditionally defined as a recurrence of stressed 

syllables at more or less equal periods of time in a speech continuum.

The type of rhythm depends on the language. There are two types of 

languages:

—   syllable-timed languages (French, Spanish), based on the syllabic 

structure; 

—   stress-timed languages (English, German, Russian), based on the 

so-called ‘beats’ or ‘stress pulses’.