Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21020

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

120

E

xercise Block 1

#1.   Write the 3

rd

 person singular forms of the verbs and transcribe 

them. State the connection of phonetics and grammar.

  loves                    poil                        place                    tick
  like                       put                         type                     rule
  deny                     punish                    see                       touch
  teach                    dig                         read                     rely

#2.   Write the three forms of the verbs and transcribe them. Under-

line the interchanging vowel and consonant sounds. Prove that 
phonetics is connected with grammar.

  become                drive                      kneel                    shake
  bite                       feel                         lean                      shoot
  build                    find                        leap                      sink
  catch                    forgive                   lie                         spill
  choose                 grind                      mean                    swear
  creep                    hang                       ride                      throw
  dig                       hide                       run                       wind

#3.   Write the plural forms of the nouns and transcribe them. State 

the connection of phonetics and grammar.

  girl                       wife                       month                  leaf
  cat                        dog                         mouse                  book
  box                       goose                     boy                       tooth
  woman                 house                     postman               army


background image

121

#4.   Read the following sentences. Prove that phonetics is connected 

with grammar through intonation.

1)   I’m a journalist. — You are a journalist? — I’m really a profes-

sional!

2)   As a matter of fact, I find this subject quite interesting.

3)   Morning came at last; the rain fell again, and the wind howled. 

4)   What’s your opinion on this subject?

5)   Betty went to school at 7.30. — Betty went to school? Oh, she 

went to school so early!

6)   It is a nice country house, quite perfect and pretty, very small and 

plain, and well deserving a visit.

7)   You see, I promised Ben to meet him.

8)   He went by train and I went by bus, so he got there earlier and I 

saw more of the country.

9)   Do you expect to stay here for a long time?

10)   Poodle? What poodle? Oh, that little creature! Like it? It’s yours!

#5.   Read the words and word-combinations. Place the accent marks. 

State the connection of phonetics and lexicology.

        ability-to-pay — ability to pay       early-warning — early warning

        blueprint — blue print                   face-down — face down

        bull’s-eye — bull’s eye                 heavy-weight — heavy weight

        blackmail — black mail                 hot-house — hot house

        cache-drive — cash drive              mad-doctor — mad doctor

        earles-penny — earl’s penny         to redbook — red book

#6.   Transcribe the following words. Find examples of conversion, 

suffixation, and homonymy. Prove that phonetics is connected 
with lexicology.

  an abstract — to abstract       to exhibit — exhibition

  an object — to object             to expect — expectation


background image

122

  a transfer — to transfer          to converse — conversation
  a present — to present           to transform — transformation
  an advice — to advise            lead 

(руководство) — lead (свинец)

  a breath — to breathe             tear (разрыв) — tear (слеза)

  a song — to sing                    row (ряд) — row (шум)

  a house — to house               bow (лук) — bow (поклон)

#7.   Read the tongue-twisters. What sounds are used to create the effect 

of alliteration? State the connection of phonetics and stylistics.

1)   Peter Piper picked a peck of pickled peppers
      If Peter picked a peck of pickled peppers
      Where is the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

2)   Robert Rowley rolled a round roll around,
      A round roll Robert Rowley rolled around; 
      Where’s the round roll Robert Rowley rolled around?

3)   If one doctor doctors another doctor, does the doctor who doc-

tors the doctor doctor the doctor the way the doctor he is doctor-
ing doctors? Or does he doctor the doctor the way the doctor 
who doctors doctors?

4)   Sudden swallows swiftly skimming,
      Sunset’s slowly spreading shade,
      Silvery songsters sweetly singing
      Summer’s soothing serenade.

#8.   Read the rhymes. What effect is achieved by the phenomena of 

rhythm, rhyme, and alliteration? Prove that phonetics is con-
nected with stylistics.

1)   On the grass, in the park, he is playing, he is playing.
      On the grass, in the park, he is playing la-la-la. 
      On the grass, in the park, she is skipping, she is skipping. 
      On the grass, in the park, she is skipping la-la-la.

2)   Hickety, pickety, my black hen,
      She lays eggs for gentlemen;


background image

123

      Sometimes nine, and sometimes ten.
      Hickety, pickety, my black 

hen!

      Cock-a-doodle-do!

3)   Shoo, fly, don’t bother me, shoo, fly, don’t bother me,
      Shoo, fly, don’t bother me, for I belong to somebody.
      I feel, I feel, I feel, I feel like a morning star,
      I feel, I feel, I feel, I feel like a morning star.

4)   Rain, rain, rain, April rain,
      You are feeding seed and grain,
      You are raising plants and crops
      With your gaily sparkling drops.

#9.   Read the following poems. Comment on the use of highlighted 

words. What effect do they create?

1)   A Dictionary’s where you can look things up
      To see if they are really there:
      To see if what you breathe is Air,
      If what you sit on is a Chair,
      If what you comb is curly Hair,
      If what you drink from is a Cup.
      A Dictionary’s where you can look things up
      To see if they are really there.

2)   It’s funny how often they say to me, ‘Jane?
      Have you been a 

good

 girl?’

      ‘Have you been a 

good

 girl?’

      And when they have said it, they say it again,
            ‘Have you been a good girl?’

              ‘Have you been a good girl?’
        I go to a party, I go out to tea,
        I go to an aunt for a week at the sea,
        I come back from school or from playing a game;
        Wherever I come from, it’s always the same:
              ‘Well? Have you been a good girl, Jane?’
        It’s always the end of the loveliest day:


background image

124

              ‘Have you been a good girl?’
              ‘Have you been a good girl?’
        I went to the Zoo, and they waited to say:
              ‘Have you been a good girl?’
              ‘Have you been a good girl?’
        Well, what did they think I went there to do?
        And why should I want to be bad at the Zoo?
        And should I be likely to say if I had?
        So that’s why it’s funny of Mummy and Dad,
        This asking and asking, in case I was bad,
        ‘Well? Have you been a 

good

 girl, Jane?’

#10.   Read the following poem. Comment on the peculiarities of the 

words in bold. Can you read them correctly? Prove the connec-
tion of phonetics with other linguistic sciences.

    You probably already know
    Of 

tough

 and 

bough

 and 

cough

 and 

dough

.

    Some may stumble, but not you
    On 

hiccough

thorough

plough

 and 

through

.

    Beware of 

heard

, an awkward word:

    It looks like 

beard

 but sounds like 

bird

!

    Watch out for 

meat

 and 

great

 and 

threat

;

    They rhyme with 

suite

 and 

straight

 and 

debt

.

    And 

here

 is not a match for 

there

    Nor 

dear

 and 

fear

 for 

bear

 and 

pear

.

    And then there’s 

dose

 and 

rose

 and 

lose

,

    But watch that ‘s’ in 

goose

 and 

choose

!

    It’s 

cork

 but 

work

, and 

card

 but 

ward

;

    And 

font

 but 

front

, and 

word

 but 

sword

;

    Come, come, I’ve hardly made a start.
    A dreadful language, full of tricks?
    I mastered it when I was six...

#11.   Make sure that you remember all organs of speech. Indicate 

the corresponding parts of the sound producing mechanism in 
the following pictures: