Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 21017

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

125

1)   Power mechanism 

                                             

2)   Vibration, resonator and obstruc- 

                                                          tion mechanisms


background image

126

E

xercise Block 2

#1.   Read and transcribe the following groups of words. Compare 

the contrasted consonant phonemes.

  rip — rib, tap — tab;                       live — life, save — safe;

  bet — bed, sight — side;                 said — zed, racing — raising;

  dog — dock, bug — buck;               rich — ridge, search — surge;

  verse — worse, vet — wet;             sun — sung, ran — rung.

#2.   R

e

ad and transcribe the following words. State the difference in 

corresponding paired consonant allophones.

  pork — rope                   fork — corn                   chance — cheese

  bark — robe                   drive — vim                   just — gist

  side — done                   they — bathe                 dim — lamp

  set — ton                       his — zone                     tin — sent

  dog — gone                   rouge — genre               sing — sink

  all — leave                    right — trap                   when — twelve 

#3.   Read and transcribe the following pairs of words. Do the dis-

criminative sounds present different phonemes or variants of 
the same phoneme? Prove your opinion.

  main — mine          buck — book      bill — pill         tie — fie

  cart — caught        got — hot           bad — bed       buy — die

  chin — tin               pole — pearl       kit — fit           money — honey

  page — cage          ban — bang       tool — pull      kiss — case

  choice — voice       word — ward     bid — bead       believe — belief

#4.   Read the following pairs of words. Transcribe them, paying 

attention  to  the  highlighted  letters.  Do  the  corresponding 


background image

127

sounds  present  different  phonemes  or  allophones?  Explain 
your point of view. Which variant do you consider to be prin-
cipal? Why?

  f

ly — roo

f

                  

th

orn — eigh

th

                  

d

weller — 

d

oer

  t

r

ee — 

r

ay                  

s

cream — 

s

ay                     

b

low — 

b

ottle

  s

w

eat — 

w

ait               fa

— 

t

ame                         

p

ast — ha

pp

en

#5.   State whether the mistakes are phonological or phonetic. Prove 

your opinion with the help of examples. Consider the follow-
ing:

1)   in articulation and speech perception errors [w] is replaced 

by [v]; 

2)   in articulation and perception errors [h] is replaced by the Rus-

sian 

[х];

3)   in articulation and speech perception errors 

[θ, ð] are replaced 

by [s, z]; 

4)   in the initial position before a vowel aspirated [p, t, k] are re-

placed by non-aspirated ones;

5)   in articulation and perception errors [t, d] are replaced by the 

Russian [т, д];

6)   in articulation and perception errors [r] is replaced by the Rus-

sian [р];

7)   in the final position the ‘dark’ shade of [l] is replaced by the ‘clear’ 

variant;

8)   in articulation and speech perception errors [θ, ð] are replaced by 

[f, v].

#6.   Give  the  phonemic  transcription  of  the  following  words  and 

word-combinations. Try to give allophonic transcriptions. Com-
ment on the peculiarities of the specified sounds. 


background image

128

—   [k]: thick, cat, cask, a black cap;

—   [l]: dull, light, lure;

—   [p]: park, play, ape, a cold pie;

—   [n, ð]: go on, no way, on the shelf, this time;

—   [r]: ripe, far, war and peace. 

#7.   Use the procedure of commutation test for the following words. 

Find minimal pairs with different meaning. State the type of 
phonological opposition in each case.

  k

ite                                        b

u

t                                      

b

at

  t

i

me                                      

sh

ow                                   

v

eil

  b

ake                                      

p

it                                        t

ea

#8.   Read the following pairs of words. Transcribe the sounds cor-

responding with the letters in bold. State the number of phono-
logical oppositions in every pair.

  pool — pull                                                 far — four

  bay — may                                                  fast — vast

  pay — they                                                  my — may

  pay — bay                                                   seat — seem

  chop — top                                                  fit — feet

E

xercise Block 3

#1.   Make sure that you remember all English consonant phonemes. 

Fill in the following table.


background image

129

s

o

n

o

ra

n

ts

c

o

n

s

tr

ic

ti

v

e

o

ra

l

o

c

c

lu

s

iv

e

n

a

s

a

l

n

o

is

e

 c

o

n

s

o

n

a

n

ts

o

c

c

lu

s

iv

e

-

c

o

n

s

tr

ic

ti

v

(a

ff

ri

c

a

te

s

)

v

o

ic

e

le

s

fo

rt

is

o

ra

l

v

o

ic

e

le

n

is

c

o

n

s

tr

ic

ti

v

(f

ri

c

a

ti

v

e

s

)

v

o

ic

e

le

s

fo

rt

is

v

o

ic

e

le

n

is

o

c

c

lu

s

iv

(p

lo

s

iv

e

s

)

v

o

ic

e

le

s

fo

rt

is

v

o

ic

e

le

n

is

d

e

g

re

e

 o

n

o

is

e

m

a

n

n

e

o

a

rt

ic

u

la

ti

o

n

w

o

rk

 o

th

e

 v

o

c

a

c

o

rd

s

 a

n

d

 f

o

rc

 

o

a

rt

ic

u

la

ti

o

n

b

ila

b

ia

l

la

b

io

-d

e

n

ta

l

in

te

rd

e

n

ta

l

a

lv

e

o

la

r

p

o

s

t-

a

lv

e

o

la

r

p

a

la

to

-

a

lv

e

o

la

r

p

a

la

ta

l

v

e

la

r

g

lo

tt

a

l

p

o

s

it

io

n

 o

th

e

 s

o

ft

 p

a

la

te

fo

re

lin

gu

al

m

e

d

io

lin

g

u

a

l

b

a

c

k

lin

g

u

a

l

la

bia

l

lin

gu

al

pla

ce

 o

f a

rti

cu

la

tio

n