ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 02.04.2024
Просмотров: 1167
Скачиваний: 3
СОДЕРЖАНИЕ
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
3. Просмотрите текст 1 еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Прочтите, переведите и запомните следующие выраже ния:
5. Вспомните образование и случаи употребления The Past Simple Tense.
6. Ознакомьтесь с терминами текста 2
7. Прочтите текст 2 и скажите, что такое компьютер и каковы его основные функции.
9. Найдите в тексте 2 английские эквиваленты следующих словосочетаний:
11. Выполните письменный перевод текста 3 по вариантам.
1. Выберите вариант, который лучше всего выражает глав ную идею текста 2.
2. Вставьте необходимые слова вместо пропусков.
3. Подберите к терминам, данным в левой колонке, определения, представленные справа.
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1
2. Прочтите текст и скажите, о каких первых вычислительных приборах рассказывается в нем.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
5. Переведите следующие цепочки существительных:
6. Подберите к терминам, данным в левой колонке, опре деления, представленные справа.
10. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
11. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Вспомните значение новых слов и догадайтесь о зна чении их производных.
2. Прочтите текст и скажите, о каких типах компьютеров и сферах их применения вы узнали.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, ис пользуя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
5. Образуйте (и переведите) имена существительные от приведенных ниже глаголов с помощью суффиксов:
6. Переведите предложения, содержащие Participle I и Participle II, в функции обстоятельства.
9. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
10. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Озаглавьте каждый компонент текста и составьте небольшой реферат к нему (по вариантам).
2. Согласуйте слова в левой колонке с их интерпретацией, предложенной справа.
3. Просмотрите текст еще раз. Дайте ответы на вопросы, используя информацию текста.
8. Ознакомьтесь с терминами текста 2.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Найдите в тексте слова, близкие по значению следующим:
7. Переведите предложения, содержащие Perfect Participle Active и Perfect Participle Passive.
8. Ознакомьтесь с терминами текста 2.
14. Выполните письменный перевод текста по вариантам.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Переведите предложения, содержащие независимый причастный оборот.
14. Ознакомьтесь с терминами текста 3.
3. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Расшифруйте следующие аббревиатуры и переведите их.
13. Переведите безличные предложения. Обратите внима ние на их специфику.
14. Вспомните формы причастий, проанализируйте и пе реведите следующие предложения:
16. Прочтите текст и составьте письменно реферат на английском языке.
1. Вставьте необходимые слова вместо пропусков.
2. Прочтите текст и объясните, как вы понимаете термин«компьютерное программирование».
3. Просмотрите текст еще раз и ответьте на вопросы, ис пользуя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Переведите предложения, содержащие сослагательное наклонение.
8. Прочтите текст и объясните, что представляют собой языки программирования.
13. Выполните перевод следующих текстов письменно по вариантам.
14. Прочтите тексты (по вариантам) и составьте рефераты на английском языке.
3. Определите неличные формы глагола, содержащиеся в следующих предложениях. Переведите их.
digital computer [fdid3rt3l kam'pjata] — цифровой компьютер
to aim guns ['eim 'длпг] — наводить орудия на цель
to figure out ['пдэг aut] — вычислять
at a fast rate [at э 'fa:st 'reit] — с высокой скоростью
memory / storage ['тетэп /'stond3] — запоминающее устройство
to store data and instructions — запоминать информацию и команды
stored program computer — компьютер с занесенной в память программой
binary code ['Ьатэп 'koud] — двоичный код condition [kan'difn] — режим, состояние, условие
vacuum tube ['vsekjuam tju:b] — электронная (вакуумная) трубка (лампа)
to amplify ['asmphfai] — усиливать
to perform computations [рэТэ:т ksmpju'teijh] — выполнять вычисления
8, Прочтите текст 2 и скажите, что вы узнали о первых циф ровых и аналоговых компьютерах. Переведите текст.
Text 2. THE FIRST COMPUTERS
In 1930 the first analog computer was built by American named Vannevar Bush. This device was used in Wbrld W&r II to help aim guns.
35 Unit 3. History of Computers
Many technical developments of electronicdigital computers took place in the 1940s and 1950s. Mark I, the name given to the first digital computer, was completed in 1944. The man responsible for this invention was Professor Howard Aiken. This was the first machine that could figure out long lists of mathematical problems at a very fast rate.
In 1946 two engineers at the University of Pennsilvania, J.Eckert and J.Maushly, built their digital computer with vacuum tubes. They named their new invention ENIAC (the Electronic Numerical Integrator and Calculator).
Another important achievement in developing computers came in 1947, when John von Neumann developed the idea of keeping instructions for the computer inside the computer's memory. The contribution of John von Neumann was particularly significant. As contrasted with Babbage's analytical engine, which was designed to store only data, von Neumann's machine, called the Electronic Discrete Variable Computer, or EDVAC, was able to store both data and instructions. He also contributed to the idea of storing data and instructions in a binary code that uses only ones and zeros. This simplified computer design. Thus computers use two conditions, high voltage, and low voltage, to translate the symbols by which we communicate into unique combinations of electrical pulses. Wfe refer to these combinations as codes.
Neumann's stored program computer as well as other machines of that time were made possible by the invention of the vacuum tube that could control and amplify electronic signals. Early computers, using vacuum tubes, could perform computations in thousandths of seconds, called milliseconds, instead of seconds required by mechanical devices.
9. Просмотрите текст еще раз и ответьте на вопросы, используя информацию текста.
1. When was the first analog computer built? 2. Where and how was that computer used? 3. When did the first digital computers appear? 4. Who was the inventor of the first digital computer? 5. What could that device do? 6. What is ENIAC? Decode the word. 7. What was J.Neumann's contribution into the development of computers? 8. What were the advantages of EDVAC in comparison with ENIAC? 9, What does binary coda
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 36
mean? 10. Due to what invention could the first digital computers be built?
10. Найдите в тексте 2 английские эквиваленты следующих словосочетаний.
Цифровые компьютеры; технические усовершенствования; совершенствование компьютеров; ответственный за изобретение; математические задачи; электронные трубки; важное достижение; запоминающее устройство; значительный вклад; двоичный код; высокое напряжение; низкое напряжение; электрические импульсы; тысячная доля секунды.
Происходить; завершать; вычислять; хранить команды внутри компьютера; запоминать информацию; запоминать команды; содействовать; использовать единицу и ноль; упрощать дизайн; усиливать сигналы; выполнять вычисления.
11. Составьте пары близких по значению слов из перечня, представленного ниже.
Verbs: to name, to complete, to calculate, to develop, to keep, to interprete, to communicate, to fulfill, to apply, to translate, to improve, to build, to call, to store, to communicate, to figure out, to perform, to use, to finish, to construct, to connect.
Nouns: speed, aim, storage, information, machine, significance, computation, data, device, rate, calculation, purpose, memory, importance.
12. Заполните пропуски необходимыми словами.
1. The first digital computer could f< yV' a lot of mathematical problems at a fast Г '-'■ 2. Vannevar Bush built the firsts/'-7 '-; computer in 1930. 3. Babbage's analytical engine was designed to c '' ^data. 4. J.von Neumann invented a machine that was able to.' not only data but also . _______
Neumann the idea of storing data in a ^__ .
Computers use two conditions for- symbols. 7. The
invention of made computers possible to control
and electronic signals. 8. Due to comput ers could perform much faster.
37 Unit 3. History of Computers
13. Переведите предложения или словосочетания, содер жащие:
А. Инфинитив в функции обстоятельства
1. Computers were designed to perform thousands of computations per second. 2. To make computers more reliable transistors were used. 3. They were applied to reduce computational time. 4. To integrate large numbers of circuit elements into a small chip, transistors should be reduced in size. 5. To use integrated circuit technology new computers were built. 6. Analytical engine was invented to store data.
Б. Инфинитив в функции определения
The problem to be solved; the work to be finished; the cards to be punched; calculations to be performed; the machine to be shown at the exhibition; the device to be provided with the necessary facts; computers to be used for data processing; efforts to increase reliability; electronics to connect systems and subsystems; the speed of response to depend on the size of transistor; computers to perform thousands of calculations per second; vacuum tubes to control and amplify electric signals; these are circuits to use a large number of transistors; operations to be performed.
14. Выполните письменно перевод текста 3 по вариантам.
ТезЛЗ. SOME FIRST COMPUTER MODELS
1. Babbage's Analytical Engine
In 1832, an English inventor and mathematician Charles Babbage was commissioned by the British government to develop a system for calculating the rise and fall of the tides.
Babbage designed a device and called it an analytical engine. It was the first programmable computer, complete with punched cards for data input. Babbage gave the engine the ability to perform different types of mathematical operations. The machine was not confined to simple addition, subtraction, multiplication, or division. It had its own "memory", due to which the machine could use different combinations and sequences of operations to suit the purposes of the operator.
The machine of his dream was never realized in his life. Yet Babbage's idea didn't die with him. Other scientists made at-
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 38
tempts to build mechanical, general-purpose, stored-program computers throughout the next century. In 1941 a relay computer was built in Germany by Conrad Zuse. It was a major step toward the realization of Babbage's dream.
2. The Mark I Computer (1937-1944)
In 1944 in the United States, International Business Machines (IBM) built a machine in cooperation with scientists working at Harvard University under the direction of Prof. Aik-en. The machine, called Mark I Automatic Sequence-Controlled Calculator, was built to perform calculations for the Manhattan Project, which led to the development of atomic bomb. It was the largest electromechanical calculator ever built. It used over 3000 electrically actuated switches to control its operations. Although its operations were not controlled electronically, Aiken's machine is often classified as a computer because its instructions, which were entered by means of a punched paper tape, could be altered. The computer could create ballistic tables used by naval artillery.
The relay computer had its problems. Since relays are electromechanical devices, the switching contacts operate by means of electromagnets and springs. They are slow, very noisy and consume a lot of power.
3. The ABC (1939-1942)
The work on introducing electronics into the design of computers was going on.
The gadget that was the basis for the first computer revolution was the vacuum tube, an electronic device invented early in the twentieth century. The vacuum tube was ideal for use in computers. It had no mechanical moving parts. It switched flows of electrons off and on at rates far faster than possible with any mechanical device. It was relatively reliable, and operated hundreds of hours before failure. The first vacuum tube computer was built at Iowa University at about the same time as the Mark I. The computer, capable to perform thousands of related computations, was called ABC, the Atanasoff-Berry Computer, after Dr.John Atanasoff, a professor of physics and his assistant, Clifford Berry. It used 45 vacuum tubes for internal logic and capacitors for storage. From the ABC a number of vacuum-tube digital computers developed.
39 Unit 3. History of Computers
Soon the British developed a computer with vacuum tubesand used it to decode German messages.
Поменяйтесь вариантами, прочтите текст и выразите одним-двумя предложениями основную мысль текстов, предложенных выше.
Прочтите текст 4 и передайте кратко его содержание а) на русском языке; б) на английском языке.
Text 4, FOUR GENERATIONS OF COMPUTERS
The first vacuum tubes computers are referred to as first generation computers, and the approximate period of their use was from 1950 to 1959. UNIVAC 1 (UNF&rsal Automatic Computer) is an example of these computers which could perform thousands of calculations per second. Those devices were not only bulky, they were also unreliable. The thousands of vacuum tubes emitted large amounts of heat and burned out frequently.
The transistor, a smaller and more reliable successor to the vacuum tube, was invented in 1948. So-called second generation computers, which used large numbers of transistors were able to reduce computational time from milliseconds to microseconds, or millionths of seconds. Second-generation computers were smaller, faster and more reliable than first-generation computers.
Advances in electronics technology continued, and microelectronics made it possible to reduce the size of transistors and integrate large numbers of circuit elements into very small chips of silicon. The computers that were designed to use integrated circuit technology were called third generation computers, and the approximate time span of these machines was from 1960 to 1979. They could perform many data processing operations in nanoseconds, which are billionths of seconds.
Fourth generation computers have now arrived, and the integrated circuits that are being developed have been greatly reduced in size. This is due to microminiaturization, which means that the circuits are much smaller than before; as many as 100 tiny circuits are placed now on a single chip. A chip is a square or rectangular piece of silicon, usually from 1/10 to 1/4 inch, upon which several layers of an integrated circuit are etched or
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 40
imprinted, after which the circuit is encapsulated in plastic ormetal.
TESTS
1. Подберите вместо пропусков подходящее по смыслу слово.
1. British scientists invented a way of multiplying and
dividing.
a) mechanical; b) electrical; c) optical
2. A new branch of mathematics, , was invented in
England and Germany independently.
a) mechanics; b) arithmetics; c) calculus
3. A young American clerk invented a means of coding by punched cards.
a) letters; b) data; c) numbers
4. Soon punched cards were replaced by terminals.
a) printer; b) scanner; c) keyboard
5. Mark I was the first computer that could solve
mathematical problems.
a) analog; 1?) digital; c) mechanical
6. J. von Neumann simplified his computer by storing in formation in a code.
a) analytical; b) numerical; c) binary
7. Vacuum tubes could control and electric signals.
a) calculate; b) amplify; c) generate
8. The first generation computers were and often
burned out.
a) uncomfortable; b) uncommunicative; c) unreliable
9. Computers of the second generation used which
reduced computational time greatly.
a) transistors; b) integrated circuits; c) vacuum tubes
10. Due to the development of the fourth generation
computers became possible.
a) microelectronics; b) miniaturization; c) microminiaturization
41 Unit 3. History of Computers
2.Выберите правильный перевод предложений, содержащих неличные формы глагола (Infinitive, Gerund, Participle I, Participle II).
1. That was the machine provided with the necessary facts about the problem to be solved.
а) Машину обеспечили необходимыми фактами, чтобы она решила проблему.
*б) То была машина, снабженная необходимой информацией о задаче, которую предстояло решить. в) Эту машину обеспечили необходимой информацией о решаемой задаче.
2. The computers designed to use 1С were called third gen-
eration computers.
а) Компьютеры сконструировали для использования ИС и назвали их третьим поколением.
б) Компьютеры назывались третьим поколением, потому что в них использовались ИС.
*в) Компьютеры, сконструированные, чтобы использовать ИС, назывались компьютерами третьего поколения.
3. Mark I was the first machine to figure out mathematical problems.
а) Первая машина для вычисления математических проблем была Марк I.
•б) Марк I явилась первой машиной для вычисления математических задач.
•в) Марк I была первой машиной, которая вычисляла математические задачи.
4. Early computers using vacuum tubes could perform com-
putations in milliseconds.
■ а) Первые компьютеры, использующие электронные лампы, могли выполнять вычисления в течение миллисекунд.
■б) Ранние компьютеры использовали вакуумные лампы, которые выполняли вычисления за миллисекунды.
в) Рано компьютеры, использующие электронные трубки, выполняли вычисления за миллисекунды.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 42
5. Vacuum tubes to control and amplify electric signals were
invented by Neumann.
а) Изобретенные Нойманом вакуумные лампы регу лировали и усиливали электрические сигналы.
б) Нойман изобрел электронные лампы для управ ления и усиления электрических сигналов.
■в) Электронные лампы, которые регулировали и усиливали электрические сигналы, были изобретены Нойманом.
6. Neumann's machine called the EDVAC was designed to store both data and instructions.
а)'Неймановскую машину, называемую EDVAC, сконструировали для хранения информации и команд.
-б) Машина Ноймана, названная EDVAC, была создана, чтобы запоминать как информацию, так и команды.
в) Машину Ноймана, которая хранила данные и инструкции, назвали EDVAC.
7. Computers were developed to perform calculations for military and scientific purposes.
-а) Компьютеры были созданы, чтобы выполнять вычисления для военных и научных целей.
б) Компьютеры создали для выполнения военных и научных вычислений.
в) Созданные компьютеры выполняли вычисления военного и научного назначения.
8. An American clerk invented a means of coding the data by punching holes into cards.
а) Американский служащий изобрел посредством кодирования информации перфокарту. »б) Американский клерк изобрел перфокарту, кодируя информацию.
^ в) Американский служащий изобрел средство шифрования информации путем пробивания отверстий в карте.
Unit 4 DATA PROCESSING CONCEPTS
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
data processing ['deita prou'sesirj] — обработка информации (данных)
to convert [ksn'vait] — преобразовывать; переводить (в др. единицы)
to accomplish [a'komphj] —завершать, заканчивать; осуществлять, выполнять.
to house ['haus] — помещать, размещать
to improve [im'pru:v] — улучшать, совершенствовать