ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 02.04.2024
Просмотров: 1180
Скачиваний: 3
СОДЕРЖАНИЕ
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
3. Просмотрите текст 1 еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Прочтите, переведите и запомните следующие выраже ния:
5. Вспомните образование и случаи употребления The Past Simple Tense.
6. Ознакомьтесь с терминами текста 2
7. Прочтите текст 2 и скажите, что такое компьютер и каковы его основные функции.
9. Найдите в тексте 2 английские эквиваленты следующих словосочетаний:
11. Выполните письменный перевод текста 3 по вариантам.
1. Выберите вариант, который лучше всего выражает глав ную идею текста 2.
2. Вставьте необходимые слова вместо пропусков.
3. Подберите к терминам, данным в левой колонке, определения, представленные справа.
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1
2. Прочтите текст и скажите, о каких первых вычислительных приборах рассказывается в нем.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
5. Переведите следующие цепочки существительных:
6. Подберите к терминам, данным в левой колонке, опре деления, представленные справа.
10. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
11. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Вспомните значение новых слов и догадайтесь о зна чении их производных.
2. Прочтите текст и скажите, о каких типах компьютеров и сферах их применения вы узнали.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, ис пользуя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
5. Образуйте (и переведите) имена существительные от приведенных ниже глаголов с помощью суффиксов:
6. Переведите предложения, содержащие Participle I и Participle II, в функции обстоятельства.
9. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
10. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Озаглавьте каждый компонент текста и составьте небольшой реферат к нему (по вариантам).
2. Согласуйте слова в левой колонке с их интерпретацией, предложенной справа.
3. Просмотрите текст еще раз. Дайте ответы на вопросы, используя информацию текста.
8. Ознакомьтесь с терминами текста 2.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Найдите в тексте слова, близкие по значению следующим:
7. Переведите предложения, содержащие Perfect Participle Active и Perfect Participle Passive.
8. Ознакомьтесь с терминами текста 2.
14. Выполните письменный перевод текста по вариантам.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Переведите предложения, содержащие независимый причастный оборот.
14. Ознакомьтесь с терминами текста 3.
3. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
12. Расшифруйте следующие аббревиатуры и переведите их.
13. Переведите безличные предложения. Обратите внима ние на их специфику.
14. Вспомните формы причастий, проанализируйте и пе реведите следующие предложения:
16. Прочтите текст и составьте письменно реферат на английском языке.
1. Вставьте необходимые слова вместо пропусков.
2. Прочтите текст и объясните, как вы понимаете термин«компьютерное программирование».
3. Просмотрите текст еще раз и ответьте на вопросы, ис пользуя информацию текста.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
6. Переведите предложения, содержащие сослагательное наклонение.
8. Прочтите текст и объясните, что представляют собой языки программирования.
13. Выполните перевод следующих текстов письменно по вариантам.
14. Прочтите тексты (по вариантам) и составьте рефераты на английском языке.
3. Определите неличные формы глагола, содержащиеся в следующих предложениях. Переведите их.
4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
Хорошо известно; к компьютеру относятся; внутренняя память; составлять суть; выполнять; координировать деятельность; определяя в каком порядке; управлять работой всей системы; при необходимости; в соответствии с командами; уровни памяти; порт ввода-вывода; переключатели; режим включения или выключения; передавать сигналы; указывать последовательность пошаговых операций; основная память; управлять ходом выполнения програм-
101 Unit 8. Central Processing Unit
мы; с другой стороны; выполнять вычитание, сложение, возведение в степень, деление, умножение; для того чтобы.
5. Вспомните значение новых слов и попытайтесь перевести словосочетания, употребляемые с этими словами.
Direction: backward direction; clockwise direction; counterclockwise direction; data direction; forward direction; inverse / reverse direction; negative direction; positive direction; printing direction; transmission direction.
Level: access level; application level; data level; device level; difficulty level; error level; function level; hardware level; high level; input level; output level; performance level; presentation level; program level; protection level; resource level; security level; software level; structural level; system level; transmisson level.
Processor: arithmetic processor; central processor; command processor; control processor; data processor; error processor; general-purpose processor; special-purpose processor; image processor; language processor; mail processor; message processor; numeric processor; parallel processor; peripheral processor; text processor.
Switch: to switch between programs; to switch between windows; to switch disks; to switch on; to switch off; to switch over; binary switch; command switch.
Step: conversion step; final step; procedure step; program step; programming step; step by step; one step at a time; to step down; to step out; to step up; to take steps.
6. Переведите предложения, содержащие независимый причастный оборот.
1. Data being accessed randomly, semiconductor memories are called random access memory (RAM). 2. The information capacity of a single bit being limited to two alternatives, codes are based on combination of bits. 3. Primary storage having similarity to a function of the human brain, the storage is also called memory. 4. An electron leaving the surface, the metal becomes positively charged. 5. Computer system architecture being organized around the primary storage unit, all instructions must pass through it. 6. Computer system architecture is organized around the primary storage unit, all instructions passing through it.
7. Electromechanical memories depend upon moving mechan-
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 102
ical parts,their data access time being longer than is that of electronic memories. 8. For this reason most computer systems use electronic memory for primary storage, electromechanical memory being used for secondary storage. 9. Large capacity tape devices are used with large data processing systems, cassettes and cartridges being applied with small systems. 10. The CPU controls the operation of the entire system, commands being issued to other parts of the system.
7. Ознакомьтесь с терминами текста 2.
to manage ['таешёз] — управлять; организовывать;
справляться to obtain [ab'tein] — получать; достигать; добиваться
to cause — заставлять; вынуждать; вызывать; быть причиной; причина, основание
flow ['flou] — поток; ход (выполнения программы); последовательность
counter ['kauntaj — счетчик
register [rred3isto] — регистр; устройство регистрации; счетчик; датчик
instruction register — регистр команд
storage register — регистр памяти; запоминающий регистр
address register — адресный регистр
temporarily [ЧетрэгэпЬ] — временно
decoder [di'kouda] — дешифратор
operand address [ops'raind a'dres] — адрес (хранения) операнда
mark ['mak] — отметка; маркер; знак; помечать; обозначать; выделять
timing mark — отметка времени
accumulate [s'kjimyuleit] — накапливать(ся); суммировать; собирать(ся)
accumulator — сумматор; накапливающий регистр; устройство суммирования
compare [кэт'рсэ] — сравнивать; соотноситься
103 Unit & Central Processing Unit
comparer [кэт'реэгэ] — компаратор; устройство сравнения
content ['kontsnt]— содержимое; смысл; объем; количество
involve [in'volv] — включать; содержать; заключать (в себе)
core ['ka] — суть; основная часть; ядро; оперативная память
add feed] — складывать; суммировать; прибавлять; присоединять
added — добавочный; дополнительный adder — сумматор; блок суммирования at least — по крайней мере
8. Прочтите текст и скажите, о каких компонентах центрального процессора и их назначении вы узнали. Переведите текст.
Text 2. THE CPU MAIN COMPONENTS
As it is known the two functional units of the CPU are the control unit (CU) and the arithmetic-logical unit (ALU). The control unit manages and coordinates the entire computer system. It obtains instructions from the program stored in main memory, interprets the instructions, and issues signals that cause other units of the system to execute them.
The control unit operates by reading one instruction at a time from memory and taking the action called for by each instruction. In this way it controls the flow between the main storage and the arithmetic-logical unit.
The control unit has the following components: a counter that selects the instructions, one at a time, from memory; a register that temporarily holds the instructions read from memory while it is being executed; a decoder that takes the coded instruction and breaks it down into individual commands necessary to carry it out; a clock, which produces marks at regular intervals. These timing marks are electronic and very rapid.
The sequence of control unit operations is as follows. The next instruction to be executed is read out from primary stor-
age into the storage register. The instruction is passed from thestorage register to the instruction register. Then the operation part of the instruction is decoded so that the proper arithmetic or logical operation can be performed. The address of the operand is sent from the instruction register to the address register. At last the instruction counter register provides the address register with the address of the next instruction to be executed.
The arithmetic-logical unit (AL U) executes the processing operations called for by the instructions brought from main memory by the control unit. Binary arithmetic, the logical operations and some special functions are performed by the arithmetical-logical unit.
Data enter the ALU and return to main storage through the storage register. The accumulator serving as a register holds the results of processing operations. The results of arithmetic operations are returned to the accumulator for transfer to main storage through the storage register. The comparer performs logical comparisons of the contents of the storage register and the accumulator. Typically, the comparer tests for conditions such as "less than", "equal to", or "greater than".
So as you see the primary components of the arithmetic-logical unit are banks of bistable devices, which are called registers. Their purpose is to hold the numbers involved in the calculation and hold the results temporarily until they can be tranferred to memory. At the core of the ALU is a very high-
105 Unit 8. Central Processing Unit
speed binary adder, which is used to carry out at least the fourbasic arithmetic functions (addition, subtraction, multiplication and division). The logical unit consists of electronic circuitry which compares information and makes decisions based upon the results of the comparison.
9. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
1. What are the functional units of CPU? 2. What is the function of CU? 3. How does CU operate? 4. What is the function of a counter? 5. What role does a decoder play? 6. What is the sequence of CU operations? 7. What is the function of the arithmetic-logical unit? 8. What operations are performed by ALU?
9. What primary components does ALU consist of? 10. What is the function of an accumulator / comparer?
10. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
Функциональные блоки; устройство управления; арифметико-логическое устройство; управлять работой всей системы; получать команды; основная память; посылать сигналы; считывать команды поэтапно; таким образом; временно сохранять информацию; производить пометки через равные промежутки времени; последовательность операций; регистр памяти; регистр команд; адресный регистр; счетчик; датчик; дешифратор; адрес операнда; адресный регистр, высокоскоростной двоичный сумматор; по крайней мере; вычитание; сложение; умножение; деление; принимать решения; результаты сравнения.
П. Вспомните значение новых слов и попытайтесь перевести словосочетания, употребляемые с этими словами.
Register, address register; base register; clock register; command / instruction register; counter register; CPU register; hardware register; input / output register; memory register; operand register; general-purpose register; special-purpose register.
Counter binary counter; character counter; data counter; instruction counter; pulse counter; sequence counter; storage counter; software counter; time-out counter.
Selection: color selection; directory selection; drive selection; file selection; function selection; keyboard selection; menu selection; security selection.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 106
Management: data management; database management; disk management; error management; information management; memory management; network management; resource management; task management; window management.
12. Найдите в текстах 1 и 2 слова, близкие по значению следующим:
Verbs: to work; to control; to receive; to keep; to send; to perform; to demand; to choose; to supply; to pass; to name; to include; to apply; to come back; to found; to explain; to form; to define; to arrange.
Nouns: computer; answer; commands; memory; element; device; information; state; aim; heart; solution; computation.
Adjectives: main; whole; separate; quick; correct; large; main (storage); following; every; following; specific; different; real.
13. Сравните и проанализируйте предложения, содержа щие зависимый и независимый причастные обороты. Переведите их.
Having returned to the accumulator the results of arith metic operations are transferred to main storage. The results of arithmetic operations are returned to the accumulator, the stor age register transfering them to main mamory. The results of arithmetic operations being returned to the accumulator, the storage register transfer them to main memory. Being returned to the accumulator the results of arithmetic operations are trans ferred to main memory.
When passing through a conductor free electrons form an electric current. Free electrons passing through a conductor, an electric current is generated. Free electrons pass through a con ductor, an electric current being generated. Free electrons pass ing through a conductor form an electric current.
3 Instructions being obtained, the control unit causes other units to perform the necessary operations. Instructions are obtained, the control unit causes other units to perform the operations. Having obtained the instructions the control unit causes other units to perform the operations. Obtaining the instructions the control unit causes other units to perform the operations.
4. The elements having unknown properties cannot be used for experiments. The elements have unknown properties, exper-
107 Unit 8. Central Processing Unit
iments with these elements being impossible. Having unknown properties the elements cannot be used for experiments. The elements having unknown'properties, experiments with them are impossible.
5. When moving in a material charged particles (заряженные частицы) produce magnetic properties (свойства) of this material. Charged particles moving in a material produce magnetic properties. Charged particles moving in a material, magnetic properties of this material are produced. Charged particles move in a material, magnetic properties of the material being produced.
14. Прочтите внимательно текст и составьте к нему план в назывной форме. Прочтите текст еще раз, разверните пункты плана и составьте реферат на английском языке, озаглавьте текст.
*•* cjK
It is known that one of the fundamental parts of the computer is a control unit. This unit controls the computation process automatically, without man's participation. It sends signals to all other parts of the computer to specify what they must do. First of all, the control unit tells the main memory what data must be transferred to the arithmetic-logical unit and other devices. Then it enables the arithmetic-logical unit to perform the required operation. Finally, it places the obtained results in the main memory.
It is important to note that the control unit operation is determined by an algorithm of a problem solution. The algorithm is a sequence of arithmetic and logical operations. These operations must be performed on the initial data for solving the problem.
Description of an algorithm in a form acceptable by a computer is called a program. A program is a list of sequential computer instructions enabling a computer to solve a problem. In order to be acceptable by the computer instructions must be encoded into a digital form.
In conclusion it should be pointed out that the main feature of a computer is automatic control of the problem solution process. It is based on the programmed-control principle.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 108
15. Выполните письменный перевод текстов по вариантам.Озаглавьте тексты.
* * #
1. In 1960's advances in microelectronic components led to the development of the minicomputer, followed more recently by an even smaller microcomputer. Both have filled a need for small but relatively flexible processing systems able to execute comparatively simple computing functions at lower costs.
In 1971 Intel Corporation delivered the first microprocessor, the 4004. All the logic to implement the central processing unit of a tiny computer was put onto a single silicon chip less than 1/4 inch square. That design was soon followed by many others. The progress toward smaller computers is continuing, designers are working at nano-computers and pico-computers.
When the central processing unit of a computer is implemented in a single, or very small number of integrated circuits, we call it a microprocessor. When a computer includes a microprocessor as its major component, such device is called a microcomputer.
Today the hardware in data-processing machines is built out of microelectronic devices. Advances in microelectronic devices give rise to advances in data-processing machinery.
2. The computer has made it possible to mechanize much of the information interchange and processing that constitute the nervous system of our society.
The versatility and convenience of the microprocessor has changed the entire architecture of modern computer systems. No longer is the processing of information carried out only in the computer's central processing unit. Today there is a trend toward distributing more processing capability throughout a computer system, with various areas having small local processors for handling operations in those areas.